در حال بارگذاری ...

ما به اینجا آمده ایم که حرف های شما را بشنویم. شما از مایید و ما هم از شماییم. من واقعاً فکر می کنم که حضور ما در کردستان می تواند شروعی باشد برای کارهای مهمی که إن شاءالله اگر مسئولان گوش به حرف بدهند، فرصتی دست بدهد که اقداماتی جدی صورت بگیرد.

نشست خبری شاخه کردستان کاروان «سرزمین برادری»، دیشب در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد.در این نشست که با حضور دکترعلی انتظاری، نعمت الله سعیدی و سیدسلیم غفوری برگزار شد، عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان هم حضور پیدا کرد.
به گزارش روابط عمومی «اتحادیه بین المللی امت واحده»، شب گذشته نشست خبری کاروان «سرزمین برادری» با حضور خبرنگارانی از رسانه های مختلف استان کردستان برگزار شد. در این نشست، خبرنگاران به بیان مشکلات متعدد مردم کردستان از جمله مشکلاتی در ارتباط با تبعیض های رسانه ای، دانشگاهی، مدیریتی و سیاسی پرداخته و ضمن طرح گلایه های خود، سؤالاتی را از مهمانان کاروان و استاندار کردستان پرسیدند.
 

دولت ها سعی می کنند جاهایی را که بیشتر دیده می شوند، توسعه بدهند

دکتر علی انتظاری در صحبت های خود به فرصت پیش آمده برای تعامل میان فرهنگی و آشنایی بیشتر با مردم کردستان، گفت: این سفر، فتح بابی است برای فعالیت های مختلف در اصناف مختلف دانشگاهی، فرهنگی و هنری. مثلاً کارگردان ها می توانند آثاری مرتبط با این استان بسازند یا نویسنده ها در این زمینه بنویسند.

وی با اشاره به مباحث توسعه در ایران، تأکید کرد: توسعه ایران بدون توسعه همه مناطق ایران ممکن نیست. کاری که ما می کنیم این است که توجه دولت را جلب کنیم. چون معمولاً دولت ها به توسعه ناپایدار توجه دارند و سعی می کنند جاهایی را که بیشتر دیده می شوند، توسعه بدهند. اقدامات نقطه ای، در میان مدت به ضرر همان منطقه تمام می شود؛ مثل تهران که حالا بعد از مدت ها مرکز سرطان و انواع بیماری ها شده. منتهی دراین باره باید نقش رسانه های بیگانه را مدّنظر قرار بدهیم. بسیاری از مشکلات ما، برساخته رسانه هاست.  مثلاً من در زمان جنگ به سنندج آمده بودم و امروز که اینجا را می بینم، پیشرفت های بسیاری را می بینم. این در حالی است که براساس تبلیغات رسانه ها، اصلاً تصور نمی کردم اینجا این قدر پیشرفت کرده باشد. البته این پیشرفت اصلاً در آن حدی که باید باشد، نیست و باید به مشکلات این استان رسیدگی شود.

 

دست آوردهای نسبی داشته ایم

انتظاری درباره دستاوردهای این کاروان گفت: من فکر می کنم دست آوردهایی نسبی پیدا کردیم. چون این یک سفر مقدماتی بود که قرار بود یک سرآغازی باشد برای برنامه های آتی. همین که دوستانی از منظرهای مختلف و حرفه های مختلف آمدند، می شود سرآغازی باشد برای برنامه های مختلف. به هرحال فاصله میان گروه های اجتماعی مختلف مانند سنی و شیعه هست؛ فاصله ای که نباید از یک حدی بیشتر شود.

 

نظام ارتباطی کشور باید درست شود

استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بیشتر مسئله کردستان را ضعف ارتباطی دانست و گفت: نظام ارتباطی کشور باید درست شود و این اختصاصی به کردستان ندارد.

انتظاری در پایان صحبت های خود، با اشاره به اینکه ما نماینده دولت نیستیم، گفت: ما به اینجا آمده ایم که حرف های شما را بشنویم. شما از مایید و ما هم از شماییم. من واقعاً فکر می کنم که حضور ما در کردستان می تواند شروعی باشد برای کارهای مهمی که إن شاءالله اگر مسئولان گوش به حرف بدهند، فرصتی دست بدهد که اقداماتی جدی صورت بگیرد.

 

از ظرفیت های یکدیگر بی اطلاعیم

نعمت الله سعیدی نیز در این نشست خبری به گفت وگو با خبرنگاران پرداخت.وی درباره محرومیت این استان گفت: مهم ترین محرومیت این استان، محرومیت های مربوط به داخل استان است که رسیدگی به آن هم کار خود شماست. اگر هم مسئله را نتوانیم خوب تعریف کنیم، ده سال بعد یا بیست سال بعد دوباره وضع مان بدتر می شود.

وی درباره بحث وحدت گفت: یک سؤال به نظر من می رسید و آن اینکه اصلاً چه مشکلی برای وحدت وجود داشته؟ من قائلم به اینکه هرچه دشمن بیشتر هزینه کند، بهتر است برای ما. هرچقدر بیشتر هزینه کنند، قطعا از کیسه شان می رود، چون نه کرد را می شناسند نه ایرانی را. البته قطعاً هزینه هایی را به ما تحمیل می کنند. اما اگر خودمان مشکلی نداشته باشیم، هرچه هزینه می کنند از بین می رود.

این نویسنده در پایان اشاره کرد: یک نکته مهم این است که سطح توقع را باید چطور تعریف کنیم. مثلا فیلم سازی که می آوریم اینجا را می بیند، از این به بعد می تواند یک قطب سینمایی شود برای ده یا بیست سال آینده. اما چون ما بی خبریم از همدیگر، اطلاع نداریم. حتی از نظر چهره، کردستان می تواند هر چند سال یک بار یک سوپراستار تربیت کند. باید ببینیم سطح توفیق و عدم توفیقش چیست. نکته دیگر این است که یک اپیدمی ما، اپیدمی صفر و صد است. یعنی یک کاروان اگر بیاید همه مشکلات را حل کند، موفق است و اگر نتواند صد باشد، ناموفق است. ما در تمدن مان از این اپیدمی آسیب هایی زیادی دیدیم.

 

مدل کارهای مردمی با کارهای دستوری تفاوت دارد

سیدسلیم غفوری نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره «اتحادیه بین المللی امت واحده» و نیز کاروان «ایران، سرزمین برادری» پرداخت و گفت: قرار نیست با این کاروان، تمام معضلات رسانه ای و دیگر معضلات در استان کردستان حل بشود. اول باید انتظارات را برای خودمان شفاف کنیم. این کاروان آمده حرف ها را بشنود و در حدی که می تواند متمرکز شود. قدم بعدی می تواند این باشد که نخبگان کردستان به تهران بیایند و صحبت کنند و این رفت وآمدها گسترش پیدا کند تا مثلاً ظرف یک مقطع زمانی پنج ساله، بخشی از مشکلات رسانه ای کردستان یا سایر مناطق کشور حل شود. منتهی کارهای این چنینی که بر پایه فرهنگ سازی و ارتباط مردمی دارد شکل می گیرد، با کارهای دستوری فرق دارد و  نیازمند استمرار و پی گیری است.

 

گلایه از بومی نبودن استاندار

در ادامه نشست، عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز به گفت وگو با خبرنگاران پرداخت. وی ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی به مشکلات استان، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از بومی نبودن استاندار و کمبود مسئولان رده بالای کرد که بتوانند مشکلات استان را در سطوح بالا پی گیری کنند انتقاد کرده بود، به مشکلات دیگراستان ها اشاره کرد و افزود: بر خلاف تصور برخی، بسیاری از استان هایی که مسئولان رده بالای بومی هم دارند، همچنان دچار مشکلند و مسائل صرفا با مدیریت های بومی برطرف نمی شود




مطالب مرتبط

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

برخی از مدعیان جریانی که خود را پایبندتر به نظام می داند و مدعی – به زعم بنده در حد شعار!- تبعیت محض از رهبری هستند هم دست کمی از برخی رقبای ظاهرا سیاسی خود ندارد! بعبارتی در این مساله نوعی وحدت فکری وجود دارد و اتفاقا این نکته نشان می دهد که تقسیم جامعه صرفا بر اساس جریان سیاسی، ...

|

شیعه ی انگلیسی کیست؟

شیعه ی انگلیسی کیست؟

یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام ...

|

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

برخی تلاش می کنند تا با سیاسی کردن مساله وحدت، آنرا به ضرورتی مقطعی تقلیل داده و صرفا در مقابل دشمن مشترک معنا کنند، حال آنکه وحدت مد نظر دین برای ایجاد تمدن اسلامی و حاکمیت ارزشهای اسلامی در جهان است.

|

نظرات کاربران