در حال بارگذاری ...

روزگاری بود که اسلام غریب شده بود. آتاترک خلافت اسلامی را حذف کرد و پس از آن مظاهر اسلامی را از بین برد. از حجاب گرفته تا حروف الفبای قرآنی که در زبان ترکی استفاده می شد. در ایران هم این مبارزه را آغاز کردند. طوری که در آن دوره هر کس از اسلام حرف می زد عقب مانده و مرتجع خوانده می شد. هر مبارزی مجبور بود مارکسیست شود. اما آهسته آهسته با تلاش هایی که مصر صورت گرفت، اسلام دوباره مطرح شد. در افغانستان جهاد اسلامی با روس ها مبارزه کرد. پس از آن اسلام در ایران به پیروزی رسید و بالاترین امیدها را به مسلمین داد و آن ها را سربلند کرد.

نشست مشترک اعضای کاروان «سرزمین برادری» با اساتید و نخبگان استان با حضور چشمگیر دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اتحادیه بین المللی امت واحده، در این نشست که با قرائت قرآن حمید شاکرنژاد قاری بین المللی قرآن کریم و از اعضاء کاروان سرزمین برادری آغاز شد، مولوی عبدالحمید شه بخش، رضا امیرخانی، محمدرضا شهیدی فرد، فروز رجایی فر و حجت الاسلام مهدی همازاده به ارائه نظرات خود پرداختند.

 

مولوی شه بخش:  پیروزی انقلاب اسلامی، مسلمانان جهان را سربلند کرد

مولوی عبدالحمید شه بخش، استاد حوزه های علمیه اهل سنت تأکید کرد پیروزی انقلاب اسلامی بالاترین امیدها را به مسلمانان داد و آن ها را سربلند کرد. آن هم بعد از دوره ای که حرف زدن از اسلام عقب ماندگی به حساب می آمد.

مولوی شه بخش، استاد حوزه علمیه اهل سنت در دیدار کاروان ایران «سرزمین برادری» که پنج شنبه شب در دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد با اشاره به تلاش هایی که برای حذف اسلام در جهان صورت گرفته است گفت: روزگاری بود که اسلام غریب شده بود. آتاترک خلافت اسلامی را حذف کرد و پس از آن مظاهر اسلامی را از بین برد. از حجاب گرفته تا حروف الفبای قرآنی که در زبان ترکی استفاده می شد. در ایران هم این مبارزه را آغاز کردند. طوری که در آن دوره هر کس از اسلام حرف می زد عقب مانده و مرتجع خوانده می شد. هر مبارزی مجبور بود مارکسیست شود. اما آهسته آهسته با تلاش هایی که مصر صورت گرفت، اسلام دوباره مطرح شد. در افغانستان جهاد اسلامی با روس ها مبارزه کرد. پس از آن اسلام در ایران به پیروزی رسید و بالاترین امیدها را به مسلمین داد و آن ها را سربلند کرد.


 

بعضی علما می گردند و از لابه لای کتاب ها نکته ای پیدا می کنند و با هم اختلاف می کنند

این مدرس حوزه های علمیه اهل سنت با انتقاد از تفرقه افکنی ها گفت: چیزی که اکنون اسلام را تهدید می کند شکاف و نفاق است. تا ما نگذاریم دشمن نمی تواند تفرقه بیندازد. قدرت کفار در اتحاد آن هاست. اما ما مسلمانان متأسفانه در این زمینه مشکل داریم. مذاهب اسلامی یک دین دارند، اما علمایشان می گردند و از لابه لای کتاب ها نکته ای پیدا می کنند و با هم اختلاف می کنند. ما خودمان مقصریم. در صحبت های بزرگانی از جمله امام و رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر وحدت شده است. اگر رعایت کنیم و خدا را در نظر بگیریم کسی نمی تواند مشکل ایجاد کند. برای این نظام زحمات زیادی کشیده شده است.

وی در انتها افزود: مردم شیعه و سنی باید مردمی برخیزند و با هم باشند. باید جلوی تفرقه افکنان را بگیریم تا مشکل حل شود. نباید اجازه دهیم در لباس نظام به نظام ضربه بزنند. ما می توانستیم در ایران الگویی برای وحدت شیعه و سنی به جهان ارائه کنیم، اما هنوز نتوانسته ایم. اگر ما مواظب صحبت هایمان باشیم کسی نمی تواند تفرقه افکنی کند و باید با رعایت تقوای الهی وحدت کلمه را حفظ کنیم.

 

 

رضا امیرخانی: فاصله افغانستان با ما 100 سال و فاصله ما با افغانستان 5 سال است!

در ادامه این نشست رضا امیرخانی با تاکید بر حفظ عوامل هویتی وحدت بخش در کشور گفت: وقتی سفرنامه افغانستانم را تحت عنوان «جانستان، کابلستان» منتشر کردم خیلی ها در ایران که حال کتاب خواندن ندارند از من می خواستند در چند جمله برایشان از افغانستان بگویم.

امیرخانی ضمن اشاره به فاصله های سیاسی و اقتصادی افغانستان و ایران گفت: در افغانستان زیرساخت های اقتصادی و عمرانی خیلی کمتر است و شاید از این نظر مثلا 50 سال با ما فاصله دارند که البته با استفاده از تکنولوژی می توانند این مسیر را زودتر هم طی کنند. اما بعد که بیشتر تامل کردم دیدم برخی مسائل هست که فاصله افغانستان را با ما خیلی زیاد کرده است. مثلا من وقتی وارد این کشور شدم اولین کسی که با او برخورد داشتم خیلی با من بد رفتار کرد و من به او گفتم من شنیده بودم افغانستانی ها آدمهای مهمان نوازی هستند. او در جواب گفت: من پشتون هستم با غیرپشتون ها فرق دارم. جای دیگر رفتم یکی می گفت من هزاره هستم با بقیه فرق دارم، دیگری می گفت من ازبک هستم و... . من دیدم افغانستانیها از این نظر با ما خیلی فاصله دارند. زیرا ما با همه اختلاف نظرها و سلیفه ها با این همه تنوع زبان لهجه و لباس اما همه ما به راحتی ادعا می کنیم که «ما ایرانی هستیم». به نظر من این یک دستاورد ملی و تمدنی بسیار بزرگ و محترمی و مغتنمی است که فاصله افغانستان با ما را خیلی زیاد می کند.

امیرخانی با بیان اینکه از این نظر افغانستان با ما دست کم 100 سال فاصله دارد، افزود: این هم فاصله ای است که دیگر نمی توان با صنایع تک و پیشرفتهای علمی پر کرد. اما اینجا یک سوال وجود دارد: فاصله افغانستان با ما 100 سال است، اما فاصله ما با افغانستان چند سال است؟

این نویسنده و فعال فرهنگی در پایان سخنانش گفت: پاسخ به این سواال بسیار مهم است، من فکر می کنم اگر قدر این هویت ملی و آن دستاورد تمدنی را ندانیم، ظرف کمتر از 5 سال می توانیم به افغانستان تبدیل شویم. جایی که هر کس قوم و قبیله خودش را ببیند و هویت ملی را در نظر نیاورد. بنابراین فاصله ما با افغانستان کمتر از 5 سال است، اگر مراقب نباشیم. این راه، راه سرازیری است ولی امیدوارم ما در این مسیر حرکت نکنیم بلکه راه سربالایی را که سخت تر است برگزینیم

 

 

رجایی فر: اگر افراطیون از بین نروند همه متضرر می شوند

در ادامه این نشست، فروز رجایی فر، در جمع نخبگان و دانشگاهیان شهر زاهدان گفت: اگر اکنون ایران مورد غضب جهان کشورهای مستکبر دنیاست تنها به دلیل دفاع همه جانبه از ملت فلسطین بوده است. این دفاع به خاطر کلیدی بودن اصل وحدت در تفکر رهبر انقلاب است.

فروز رجایی فر، از دانشجویان پیرو خط امام که به همراه کاروان «سرزمین برادری» در زاهدان حضور دارد در ادامه افزود: قبلاً به نظرم می آمد که در مورد وحدت کاری نکرده ایم. برای بار اول متوجه شدم ملت ما برای حفظ وحدت چه هزینه سنگینی داده است. اگر اکنون ایران مورد غضب قدرت های جهان استکبار است تنها به دلیل دفاع همه جانبه از ملت فلسطین بوده است. این دفاع به خاطر کلیدی بودن اصل وحدت در تفکر رهبر انقلاب است. اگر ایران همین امروز تصمیم بگیرد از جبهه مقاومت کنار برود و از فلسطین حمایت نکند دنیا با هیچ چیز ما مشکل نخواهد داشت. من اینجا قاطعانه می گویم همه هزینه هایی که دشمن برای مقابله با ایران می کند به خاطر حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم جعلی اسرائیل است.

رجایی فر با اشاره به مشکلاتی که در زمینه وحدت وجود دارد ادامه داد: در زمینه وحدت داخل کشور کج سلیقگی هایی شده است. نگاه هایمان به مسأله درست نیست و بخشی از آن هم به چالش آزادی و امنیت برمی گردد. کسی که در اقلیت قرار دارد فکر می کند این چالش ها به خاطر تبعیض است. اما حتی شیعیان هم به همه آنچه در قانون اساسی آمده نرسیده اند و مسأله تنها مربوط به اهل سنت نیست. البته کمبود ها زیاد است و در زمینه فرهنگی و مردمی کار نشده است. بخشی از محرومیت استان های سنی نشین به خاطر عملکرد نظام نیست. مانند آنچه در خشکسالی سیستان و بلوچستان رخ داده است.

وی در انتها گفت: باید بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم. باید سعی کنیم با فهم و درک متقابل اختلافات را بپذیریم و به یکدیگر احترام بگذاریم. باید با این نزدیک شدنمان به یکدیگر جریان های افراطی را از بین ببریم که اگر از بین نرود هیچ متضرر می شوند.

 

 

شهیدی فرد: عوامل اختلاف فقط عقیدتی نیست

در ادامه این نشست محمدرضا شهیدی فر مجری و تهیه کننده تلویزیون در سخنانی به بازدید اعضاء کاروان از مناطق فقیرنشین زاهدان اشاره کرد و گفت: عمدتا وقتی در کشور از اختلافات سخن گفته می شود ریشه آن را عوامل بیرونی دانسته و جنس این اختلافات را هم عقیدتی می دانیم در حالی که جدای از اقدامات دشمنان و اختلافات عقیدتی و مذهبی مسائل دیگری هم وجود دارد که بعضا از آنها غفلت شده است. برخی از این عوامل اقلیمی است، برخی جامعه شناختی و فرهنگی و اخلاقی و ... .همه این اختلافات سهم دشمن نیست. فرایندی در زندگی ما ایجاد شده که بر مبنای آن آدمها تنهاتر می شوند تا ایمن تر زندگی کنند.

عضو کاروان ایران سرزمین برادری در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر رسانه ها در این زمینه گفت: فکر می کنم رسانه های ما نتوانستند احساس ضرورت همبستگی ملی را انتقال دهند. با اینکه خودم از اهالی رسانه هستم باید بگویم هنوز نتوانسته ایم در این زمینه کار مناسبی انجام دهیم. حال باید پرسید آیا این مساله به دشمنان و نگاه اعتقادی ما ارتباط دارد؟ آیا هر یک از ما که هر کداممان در شبکه های اجتماعی فعالیت داریم، توانسته ایم به سهم خودمان این همبستگی و همدلی و مهرورزی را ترویج کنیم؟ یا برعکس بیشتر به اختلافات قومی و قبیله ای دامن زده ایم؟ در حالی که تاثیر برخی از همین شبکه های اجتماعی به دلیل وجود عنصر باورپذیری در آنها می توانند بسیار تاثیرگذارتر از رسانه های رسمی باشند.

 

همازاده: سیره ائمه مذاهب، پرهیز از اختلاف بوده است

حجت الاسلام مهدی همازاده معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر، در این همایش با اشاره به سیره امام علی(ع) در خصوص وحدت، گفت: در تواریخ ما آمده است که در زمان خلیفه دوم و پس از پیشروی و محاصره بیت المقدس، ساکنین آنجا درخواست پذیرش اسلام با جزیه را دادند. خلیفه دوم هم این مسئله را به مشورت گذاشت؛ جناب عثمان گفت: آنها از تو مهلت می خواهند تا در فرصت مناسب حمله کنند؛ پس با خشونت همه آنها را به قتل برسان. علی(ع) اما پیشنهاد داد: حرف آنان را بپذیر که نصرت این سرزمین بدون خون ریزی نصیب تو خواهد شد. خلیفه از هر دو نظر تمجید کرد اما سخن امیرالمومنین (ع) را پذیرفت و عاقبت، مسلمانان پیروز شدند.
حجت الاسلام همازاده اظهار داشت: سیره اول الائمه ما اینگونه است که در زمانی که خلافت نداشت در رکاب خلفا شمشیر می زد و مشورت می داد؛ او فرمود: من نشستم تا صدای اذان مسلمانان قطع نشود.
وی عنوان کرد: ابوحنیفه که با امام صادق(ع) اختلافات فقهی داشت اما وقتی صحبت از قیام علیه امویان شد، به میدان آمد و مبارزه کرد و حتی این امام اعظم هنگامی که متوجه شد بنی عباس ادامه دهنده راه امویان هستند، با آنان نیز به جنگ برخاست.
معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر قم با اشاره به بروز تدریجی اختلافات مذاهب، اظهار داشت: سیره ائمه مذاهب ما اینگونه بوده است که از اختلاف پرهیز کنیم. مبادا در مناسبت های مذهبی خود فرصتی را برای جریان های افراطی فراهم کنیم و با اهانت به یکدیگر فضای نزاع را گسترش دهیم.




مطالب مرتبط

جریان شیرازی عمق استراتژیک ایران را نشانه رفته!
دوجریان دور کننده جهان اسلام از انقلاب اسلامی

جریان شیرازی عمق استراتژیک ایران را نشانه رفته!
دوجریان دور کننده جهان اسلام از انقلاب اسلامی

وجه مشترک بحران سوریه و پس از آن عراق، با جریان شیرازی در این است که هر دو عملا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته اند. بحران سوریه و عراق بدنه اهل سنت دنیا را از ایران جدا ساخته و جریان شیرازی نیز به دنبال جدا کردن شیعیان جهان از ایران است.

|

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

برخی از مدعیان جریانی که خود را پایبندتر به نظام می داند و مدعی – به زعم بنده در حد شعار!- تبعیت محض از رهبری هستند هم دست کمی از برخی رقبای ظاهرا سیاسی خود ندارد! بعبارتی در این مساله نوعی وحدت فکری وجود دارد و اتفاقا این نکته نشان می دهد که تقسیم جامعه صرفا بر اساس جریان سیاسی، ...

|

شیعه ی انگلیسی کیست؟

شیعه ی انگلیسی کیست؟

یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام ...

|

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

برخی تلاش می کنند تا با سیاسی کردن مساله وحدت، آنرا به ضرورتی مقطعی تقلیل داده و صرفا در مقابل دشمن مشترک معنا کنند، حال آنکه وحدت مد نظر دین برای ایجاد تمدن اسلامی و حاکمیت ارزشهای اسلامی در جهان است.

|

نظرات کاربران