در حال بارگذاری ...

مصطفی رحماندوست در ادامه برنامه پس از خواندن شعر کودکانه ای که خود آن را «بسم الله الرحمن الرحیم کودکانه» خواند، از زبان کودکی خود عذرخواهی کرد و با شوخی گفت: «من دوست داشتم در میان کودکان قرار می گرفتم تا در میان این جمعی که همگی از بزرگان هستند.»

کاروان سرزمین برادری بعدازظهر اولین روز حضور خود در استان گلستان را در جامعۀ دانشگاهی گذراند. این حضور که با استقبال دانشجویان و اساتید همراه بود با اشعار عارف شهیر ترکمنی مختومقلی فراغی آغاز گردید.

 

جوانان ترکمنی سنی مذهب، همیشۀ تاریخ در برابر دشمن متجاوز ایستاده اند

به گزارش روابط عمومی اتحادیه بین المللی امت واحده، در ابتدای برنامه دکتر گلشاهی، نویسنده تفسیر گلشاهی که اولین تفسیر یک ترکمن به زبان فارسی است با قرائت بیانیه ای ضمن محکومیت توهین هایی که به پیامبر صورت گرفته گفت: جوانان ترکمنی سنی مذهب، به عنوان مرزبانان ایران همیشۀ تاریخ در برابر دشمن متجاوز ایستاده اند و در این راه نیز به شهادت رسیده اند. دلیرمردان ترکمن در کنار برادران اهل تشیع، برادروار و در زیر سایۀ زحمات مسئولین چنان زندگی مسالمت آمیزی دارند که زبانزد سایر کشورهاست. خود دشمن همیشه به دنبال اختلاف افکنی بوده است. گاه برای این هدف تیری می اندازند و گاه سلسلۀ دام دوستی می افکنند، اما هدف، ایجاد اختلاف است .

 

حاج رضایی: وحدت فوتبالی نمونه خوبی از اتحاد است

دکتر گلشاهی بعد از خود تریبون را در اختیار حاج رضایی عضو فدراسیون فوتبال قرار داد. حاج رضایی پس از ذکر خاطرات خود با سردار آزمون، به بیان افتخارات فوتبال پرداخت و گفت: وحدتی که در فوتبال بوده همیشه نمونه خوبی از اتحاد است. این اتفاق به شکلی است که بازیکنان و نیمکت نشینان همگی با یک هدف و همدلانه حرکت می کنند. اگر گل زده می شود، همگی خوشحال می شوند و در مواقعی هم همگی با هم نگران می شوند. این یک مسئله فرهنگی است که متاسفانه به آن زیاد توجه نمی شود.


 

تا زمانی که دست در دست هم داده ایم، کسی جرات نخواهد کرد به حقوق ما تجاوز کند

این پیشکسوت فوتبال نمونه دیگر فضای وحدت را دفاع مقدس دانست و گفت: جنگی که نسل ما شاهد آن بود نمونه ای از فضای برادری بود. تمام طوایف از تمام استان ها، همدل و همسو شدند و ایستادگی کردند و جواب دشمنان متجاوز را دادند. همبستگی، لازمۀ همه کارهای ماست و تا زمانی که همه ما دست در دست هم داده ایم، کسی جرات نخواهد کرد به حقوق ما تجاوز کند.

ایشان همچنین به جنگ های استعماری اشاره کرد و گفت: انگلستان به آرژانتین حمله کرد و پنج هزار نفر از ارتش آرژانتین را کشت و بخشی از خاک آن را به استعمار گرفت. این در حقیقت یک توهین برای آرژانتین بود. چرخ زمان گذشت تا در سال 1986جام جهانی مکزیک شد و آرژانتین رو به روی انگلستان قرار گرفت. در آنجا بازیکنان تیم آرژانتین همگی گفتند حالا زمان اعاده حیثیت است. ما الان باید تلافی کنیم و آن همبستگی را حفظ کنیم، تا دشمن خود را شکست دهیم. در آن بازی اتحاد و عِرق ملی و وحدت را می توانستید ببینید. آرژانتینی ها ایستادند و در آن بازی به نتیجه هم رسیدند.

حاج رضایی در پایان ملت ایران را ملتی دانست که همواره در طول تاریخ با همبستگی خود ایستاده اند و در برابر دشمن اتحاد را نشان داده اند. استان گلستان نیز تابلوی زیبای نقاشی دانست که مردمانی با آداب و رسوم زیبا در آن وجود دارد.

 

رحماندوست: آمده ام شما را به کودکی دعوت کنم

رحماندوست نیز در ادامه برنامه پس از خواندن شعر کوتاه کودکانه ای که خود آن را «بسم الله الرحمن الرحیم کودکانه» خواند، از زبان کودکی خود عذرخواهی کرد و با شوخی گفت: «من دوست داشتم در میان کودکان قرار می گرفتم تا در میان این جمعی که همگی از بزرگان هستند.» او در ادامه گفت: اگر شما یک بچۀ کرد، بلوچ، ترک یا ترکمن را کنار یکدیگر قرار دهید خود به خود با هم همبازی می شوند. این در شرایطی است که زبان مشترک ندارند. این بچه ها با دل با همدیگر ارتباط برقرار می کنند. من آمده ام که همۀ شما را به کودکی دعوت کنم. باید این ژست و قیافه ها را کنار بگذاریم تا ببینیم که هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

این شاعر خاطرات کودکی در پایان از همه حضار جلسه و مردم ایران زمین خواست که همچنان کودک بمانند.

 

مختومقلی نظرش به اسلام بود، نه شیعه و سنی

با پایان یافتن صحبت های مصطفی رحماندوست، دکتر سارلی از ناشرین ترکمنی به نمایندگی از قشر اهل ادب ترکمن گفت: وجود این کاروان قطعا باعث انگیزه و رشد جوانان این منطقه خواهد شد. این جوانان برای رشد نیازمند کمک و همکاری هستند. تمرکزگرایی که در حال حاضر وجود دارد، مناسب جامعه ما نیست. اعتبارات باید به درستی بین ادارات و دیگر نهادها توزیع شود. در حال حاضر اعتبارات فرهنگی به درستی توزیع نمی شود.

 

این فعال فرهنگی با اشاره به مهم دانستن قشر محروم جامعه گفت: از شما دوستان هم قلم می خواهم این پیام ما را نیز به همراه دیگر پیام ها با خود ببرید. کمک کنید تا در استان گلستان نیز مصطفی رحماندوست هایی داشته باشیم. نه تنها کمک مالی که ما کمک تکنیکی هم می خواهیم تا نیروهای فعالی تربیت کنیم.

ایشان همچنین افزود: اگر گذر شما به طرف مختومقلی بیفتد و از جاده ها و تپه ها و روستاها گذر کنید تا به مزارش برسید، قطعا در اشعارش به شما خواهد گفت که ما مسلمانیم. همان چیزی را گفته است که الان ما به خاطرش دور هم جمع شده ایم. در اشعار ایشان هیچ جا دیده نمی شود که اشاره ای به شیعه یا سنی بکند، بلکه همواره به اسلام نظر داشته اند.




مطالب مرتبط

جریان شیرازی عمق استراتژیک ایران را نشانه رفته!
دوجریان دور کننده جهان اسلام از انقلاب اسلامی

جریان شیرازی عمق استراتژیک ایران را نشانه رفته!
دوجریان دور کننده جهان اسلام از انقلاب اسلامی

وجه مشترک بحران سوریه و پس از آن عراق، با جریان شیرازی در این است که هر دو عملا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته اند. بحران سوریه و عراق بدنه اهل سنت دنیا را از ایران جدا ساخته و جریان شیرازی نیز به دنبال جدا کردن شیعیان جهان از ایران است.

|

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟
نمونه هایی از رفتارهای غیرتقریبی طرفداران دوجناح سیاسی

برخی از مدعیان جریانی که خود را پایبندتر به نظام می داند و مدعی – به زعم بنده در حد شعار!- تبعیت محض از رهبری هستند هم دست کمی از برخی رقبای ظاهرا سیاسی خود ندارد! بعبارتی در این مساله نوعی وحدت فکری وجود دارد و اتفاقا این نکته نشان می دهد که تقسیم جامعه صرفا بر اساس جریان سیاسی، ...

|

کاروان ایران، سرزمین برادری (۲) با هدف تقویت ارتباطات میان نخبگان شیعه و سنی در ایران وارد استان گلستان شد.

کاروان "ایران، سرزمین برادری (۲)" با هدف تقویت ارتباطات میان نخبگان شیعه و سنی در ایران وارد استان گلستان شد.

صالح کاهانی مسئول کاروان ایران سرزمین برادری استان گلستان و عضو مجمع وفاق اسلامی صبح امروز در جمع نخبگان و فرهیختگان طلاب شیعه و سنی شرق گلستان در دانشگاه گنبدکاووس اظهار داشت: برای نخستین بار کاروان ایران سرزمین برادری در سال 93 به استان گلستان و برخی استان‌های کشور سفر کرد.

|

شیعه ی انگلیسی کیست؟

شیعه ی انگلیسی کیست؟

یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام ...

|

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

ده نکته درباره وحدت و افراطیون

برخی تلاش می کنند تا با سیاسی کردن مساله وحدت، آنرا به ضرورتی مقطعی تقلیل داده و صرفا در مقابل دشمن مشترک معنا کنند، حال آنکه وحدت مد نظر دین برای ایجاد تمدن اسلامی و حاکمیت ارزشهای اسلامی در جهان است.

|

نظرات کاربران