در حال بارگذاری ...

بحران سوریه در جغرافیایی به پهنۀ تمام این کشور گسترده شده و تقلیل این بحران به اوضاع مشاهد مشرفه و به ویژه حرمین شریفین حضرت زینب کبری و رقیه خاتون(سلام الله علیهما) علی رغم اهمیت حفاظت از این دو مرقد شریف، اشتباهی راهبردی است که متاسفانه از سوی برخی محافل و شخصیت های مذهبی نیز تکرار می شود.

اتحادیه بین المللی امت واحده پس ار سفر کاروان "زائران صلح سوریه" و بازدید از مناطق مختلف کشور سوریه،با صدور بیانیه ای نکاتی را درباره بحران سوریه برای استفاده نخبگان و اصحاب رسانه اعلام کرد.
 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عن النبی(صلی الله علیه وآله وسلم): مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ

 

ورود به چهارمین سال جنگ نیابتی و خانمان سوز در سوریه، کشته و مجروح شدن صدها هزار نفر، آوارگی میلیون ها نفر و تخریب و نابودی خانه ها و زیرساخت های کشور و در یک کلمه گسترش ابعاد انسانی این فاجعۀ بشری، اتحادیۀ بین المللی امت واحده را بر آن داشت تا بنا بر وظیفۀ انسانی و دینی خویش، گامی در راستای رفع آلام مردم مظلوم و جنگ زدۀ این کشور بردارد. بر این اساس، این اتحادیه توانست با همکاری شخصیت های فعال بین المللی در زمینۀ حقوق بشر و فعالیت های ضدّجنگ و همچنین همراهی جمعی از فرهیختگان عرصه های علم و فرهنگ و هنر، حضوری موثر در «کاروان بین المللی زائران صلح سوریه» داشته باشد.

در کنار فرصت منحصربه فرد همراهیِ هیئتی از فعالان صلح طلب بین المللی، سفر پنج روزه به شهرهای مختلف سوریه و دیدار با گروه های مختلف مردم، بازدید از کمپ های آوارگان و صحبت با خانواده های مجروحان و بازماندگان درگیری ها، امکان شناخت بیشتر و دقیق تری از ابعاد بحران سوریه را فراهم آورد.

ضمن سپاسگزاری از تمام کسانی که نقشی در به ثمرنشستن این حرکت مردمی داشته اند، این اتحایه لازم می داند نکات ذیل را به استحضار ملت شریف ایران و خصوصاً نخبگان و اصحاب رسانه برساند:

1.  جنگ نیابتی جاری در سوریه منجر به بحران انسانی بی سابقه ای در عصر حاضر شده که ابعاد آن در تاریخ معاصر جهان مشخص خواهد شد. با وجود این، متأسفانه به نظر می رسد ابعاد نظامی و استراتژیک این جنگ باعث شده تبعات انسانی آن در رسانه های کشورمان به خوبی منعکس نشود. جمهوری اسلامی ایران در جایگاه قدرتی منطقه ای، توانایی این را دارد که نقشی فعال تر برای ورود انسانی به بحران سوریه داشته باشد که این مهم می تواند با بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد محقق شود. بی تردید اتخاذ چنین رویکردی منجر به افزایش عمق استراتژیک ایران شده و خنثی کنندۀ بسیاری از تبلیغات منفی علیه ایران خواهد بود.

2. بحران سوریه در جغرافیایی به پهنۀ تمام این کشور گسترده شده و تقلیل این بحران به اوضاع مشاهد مشرفه و به ویژه حرمین شریفین حضرت زینب کبری و رقیه خاتون(سلام الله علیهما) علی رغم اهمیت حفاظت از این دو مرقد شریف، اشتباهی راهبردی است که متاسفانه از سوی برخی محافل و شخصیت های مذهبی نیز تکرار می شود. چنین رویکردی، خواسته یا ناخواسته با نادیده گرفتن زمینه های بحران سوریه و نقشه های دشمنان اسلام و مقاومت برای ایجاد درگیری های طائفی، تصویری مذهبی از جنگ جاری در سوریه ارائه می دهد.

3. امروز مهم ترین مسئلۀ تاریخ معاصر جهان اسلام، یعنی فلسطین، در قلب بحران سوریه و تحت الشعاع آن قرار گرفته است. از یک سو آوارگان فلسطینی که ده ها سال رنج آوارگی از سرزمین مادری خویش را چشیده اند، با بازشدن پای معارضین مسلح به میان اردوگاه های خود بار دیگر آواره شده یا در میان اردوگاه های تحت کنترل معارضه محصور شده اند و از ابتدایی ترین امکانات زندگی نیز محرومند. از سوی دیگر تبعات اقتصادی و اجتماعی اجتناب ناپذیر جنگ در سوریه دامن­گیر خانواده های فلسطینی نیز شده و خطر خستگی، افسردگی، بحران هویت، ناهنجاری های اجتماعی و...، آن ها را تهدید می کند. در صورت تداوم چنین اوضاعی طبعاً آنچه رخ خواهد داد، ازهم پاشیده شدن بافت آوارگان فلسطینی ساکن در سوریه و ازمیان رفتن آرمان بازگشت به فلسطین (حق العودة) است؛ هدفی که سال هاست رژیم صهیونیستی آن را دنبال می کند و در کمال تعجب از یک سال پیش درهای برخی دولت های اروپایی نیز بر روی آوارگان فلسطینی داخل سوریه به صورت اختصاصی باز شده است!

4. هرچند در پی تشدید درگیری های سوریه و عدم توجه به زمینه های اعتقادی مخالفت با نظام، برخی فلسطینیان ساکن در این کشور نیز به گروه های معارضه پیوستند، در کمال تعجب خط خبری دشمن که سال هاست در پی ایجاد شکاف میان زنجیره های مقاومت است، از سوی برخی در داخل کشور نیز پی گرفته شد و نهایتاً این تصویر را به افکار عمومی عرضه کرد که موضع فلسطینیان سوریه در همراهی با معارضۀ مسلحانه بوده است. حال آنکه حقیقت امر آن است که قاطبۀ گروه های فلسطینی حاضر در سوریه یا اساساً وارد درگیری های داخلی سوریه نشده اند و تلاش هایشان را معطوف به فعالیت های خیریه و سازماندهی و امدادرسانی به آوارگان کرده اند یا اینکه حتی در مقابله با معارضۀ مسلح همراه با نیروهای سوری جنگیده و شهید و مجروح داده اند. 

 

در انتها اتحادیۀ بین المللی امت واحده بار دیگر ضمن قدردانی از تمامی کسانی که در ماه های اخیر نقشی در طراحی و اجرای این حرکت بین المللی داشته اند و ارباب رسانه که در شنیده شدن پیام نمایندگان ملت ایران نقش آفرین بوده اند، امید دارد تا با قطع دستان استکبار در سوریه، صلح و آرامش و امنیت هرچه سریع تر به این کشور بازگردد.

 

به امید ظهور عدل گستر گیتی

اتحادیه بین المللی امت واحده

 




مطالب مرتبط

دیدار اعضای کاروان زائران صلح با مفتی اعظم سوریه

دیدار اعضای کاروان زائران صلح با مفتی اعظم سوریه

اعضای کاروان زائران صلح سوریه شب گذشته پس از بازگشت از شهر حمص دیداری با الشیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه، بشر یازجی وزیر گردشگری سوریه و بطریک لحام کشیش اعظم کلیسای دمشق داشتند.

|

کاروان زائران صلح به زیارت زینبیه رفتند

کاروان زائران صلح به زیارت زینبیه رفتند

اعضای کاروان زائران صلح سوریه در سومین روز حضور خود در این کشور، به زیارت حرم حضرت زینب سلام الله علیها رفتند و همچنین در برنامه های دیگری از کلیسای اعظم سوریه بازدید کردند.

|

نظرات کاربران