در حال بارگذاری ...

محمد عزمی، فعال مالزیایی: هم اکنون قریب به 200 هزار مسلمان آواره و بی خانمان در میانمار وجود دارند و آمار کشته ها به بالاتر از 52 هزار نفر رسیده است در حالی که بیش از 50 روستا و 26 مسجد کاملا به آتش کشیده و ویران شده اند

استاد محمد عزمی عضو اتحادیه تشکل های اسلامی مالزی که بصورت مجازی در جلسه «بررسی آخرین وضعیت مسلمانان میانمار در دفتر اتحادیه بین المللی امت واحده واقع در قم حضور یافته بود، با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه خواهران و برادران مسلمان منطقه آرکان عملا در محاصره قرار گرفته اند و هیچ راه زمینی یا دریایی ای برای ارتباط منطقه آرکان با بیرون وجود ندارد.

این فعال حقوق بشری در بررسی تاریخچه مشکلات مسلمانان میانمار بیان کرد: کشتار مسلمانان میانمار به 5 دهه اخیر برمیگردد. دولت نظامی میانمار در همبستگی و همراهی  با بوداییان افراطی منطقه راخین اقدام به کشتار مسلمانان در دهه های گذشته کردند و این تبعیض نژادی در واقع سیاست اتخاذ شده دولت میانمار از سال 1952 است. این مردم به عنوان ساکنان منطقه آرکان از قرن هفتم هجری در این منطقه بصورت مستقل سکونت داشته اند و پس از اشغال برمه توسط امپراطوری انگلیس، انگلیسی ها آرکان را ضمیمه میانمار یا برمه سابق کردند. در سال 1982 قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان 144 قومیت موجود در میانمار 135 قومیت حق شهروندی دریافت کردند و 9 دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این قومیت های، قوم روهینگیا است.

وی ادامه داد: دولت میانمار برای رفع اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان، سیاست کوچ اجباری کل 6 میلیون مسلمان روهینگیایی را از منطقه آرکان اتخاذ کرده است. البته آمار رسمی جمعیت روهینگیا 6 میلیون نفر است اما طبق آمار غیر رسمی جمعیت این قوم که صد در صد آنها مسلمان هستند به 8 میلیون نفر می رسد. به واسطه این سیاست  اتخاذ  شده از جانب دولت قریب به 150 هزار نفر از مسلمانان آرکان به بنگلادش، 50 هزار نفر به تایلند  و 40 هزار نفر به مالزی و تعداد قابل توجهی به دیگر کشورهای آسیایی  مهاجرت کردند. در آخرین اظهار نظر رییس جمهوری میانمار بیان شده است که 800 هزار نفر از این قوم را باید از میانمار اخراج کرد تا تنش ها پایان یابد.

دکتر محمد عزمی با انتقاد از جریانات رسانه ای بین المللی تاکید کرد: عملا هیچ جریان خبری و رسانه ای در باره  مردم مسلمان میانمار ایجاد نشده است چرا که دولت مرزهای دریایی و زمینی منطقه آرکان با بنگلادش را مسدود کرده و مانع از حضور خبرنگاران و فعالان بین المللی شده است و هیچ محموله ی کمک رسانی را نمی توان به آنها رساند. در این میان متاسفانه اخبار رسانه های رسمی میانمار، تصویر درستی از وضعیت منطقه ترسیم نمی کند و در حال حاضر تنها منابع خبری ما، ارتباطات مستقیم با داخل منطقه آرکان است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی تشکل های مردم نهاد منطقه اعلام کرد: آخرین اقدامی که در صدد انجام آن هستیم سازماندهی ناوگانی دریایی متشکل از شش کشتی از کشورهای مالزی و اندونزی است  تا بتوانیم به مرز دریایی میانمار در منطقه آراکان نزدیک شویم و بدینوسیله به کمک مردم این منطقه بشتابیم. ما از هر کشوری چه مسلمان چه غیر مسلمان و پیروان تمامی مذاهب درخواست می کنیم در این حرکت با ما همراه شوند تا بتوانیم جلوی این فاجعه انسانی را بگیریم. لکن تاکنون نتوانسته ایم مجوز حرکت کشتی را از کشورهای اطراف میانمار دریافت کنیم.

این فعال اسلامی کشور مالزی با اشاره به وضع وخیم آوارگان آرکانی بیان داشت: قریب به 200 هزار آواره نزدیک مرز بنگلادش بدون هرگونه امکاناتی حضور دارند که اگر به این مردم کمک رسانی نشود فاجعه ای انسانی رخ خواهد داد. ما نیاز به حمایت جدی برای جمع آوری کمی و انتقال آنها چه از طریق دریا و چه از راه زمینی به این مردم داریم. متاسفانه موضع کشورهای منطقه اصلا در این زمینه مناسب نبوده است.

دکتر عزمی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر روش های کمک از سوی مردم کشورهای مختلف ضمن قدردانی از موضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث میانمار گفتند:

 نخستین اقدام این است که دولتمردان کشورهای مسلمان از طریق ساختار های بین المللی مانند سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی بر دولت میانمار اعمال فشار بین المللی کنند. اقدام دوم تلاش برای جمع آوری کمک های مردمی است. هرچند اکثریت برنامه های کمک رسانی برای ماه رمضان تدارک میشود نیاز به اقدام فوری در باب کمک رسانی وجود دارد. اقدام دیگر همرامی با ناوگان همبستگی با مسلمانان میانمار است که می تواند در رسانه ای کردن هر چه بیشتر این مساله موثر باشد. در نهایت نیز پیشنهاد می کنم روزی را برای همبستگی با مردم میانمار معین کنیم و تظاهرات بزرگی را در آن روز برگزار کنیم. از دولت ایران هم این تقاضا را دارم چرا که در اینصورت دولت میانمار پیغام ملت های جهان را خواهد فهمید.

دکتر محمد عزمی در پایان ضمن انتقاد از سکوت کشورهایی مانند ایالات متحده در برابر کشتارهای رخ داده و حمایت آمریکا از دولت میانمار، اظهار داشت: ضروری است گروهی مستقل و بین المللی برای بررسی ابعاد جنایات رخ داده وارد منطقه آرکان شوند و هرچه سریعتر به جنایات در حال وقوع پایان دهند.

 




مطالب مرتبط

رویداد ایده پردازی در موضوع روابط بین المللی جوانان ایرانی

رویداد ایده پردازی در موضوع روابط بین المللی جوانان ایرانی

هفتمین دوره آموزشی-تشکیلاتی اتحادیه بین المللی امت واحده با عنوان "رویداد ایده پردازی در موضوع روابط بین المللی جوانان ایرانی" با حضور افراد و اساتید مختلف، از 17 تا 19 شهریور ماه دراردوگاه آبعلی برگزار شد.

|

میانمار واقدامات عملی تأثیرگذار

میانمار واقدامات عملی تأثیرگذار

با اقدامات یکی دو روزه نمی شود بار خاصی برداشت و دردی را دوا کرد! دیری نیست که جریانات مسلح در میان مسلمانان شکل بگیرد چرا که هیچ راهی برای تنفس آنان باقی نگذاشته اند!

|

نظرات کاربران