در حال بارگذاری ...

دبیرکل ابتکار ملی و عضو شورای قانون گذاری فلسطین: بیت المقدس در قلب آرمان های فلسطین جای دارد و اگر بیت المقدس از دست رفته است بنابر این کل مفهوم استقلال فلسطین نیز از دست رفته است .

دبیرکل ابتکار ملی و عضو شورای قانون گذاری فلسطین طی گفت وگویی با سایت رسمی کاروان جهانی الی بیت المقدس ضمن اشاره آشکار به تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی بر علیه ساکنان سرزمین های اشغالی به ویژه مسلمانان، خواهان فشار غرب بر اسراییل جهت جلوگیری از اقدامات وحشیانه این رژیم بر علیه کاروان جهانی الی بیت المقدس شد.

 سایت رسمی کاروان جهانی الی بیت المقدس  در آغاز نوشت: هر ساله در تاریخ سی ام مارس، فلسطینیان اقصی نقاط جهان با برپایی مراسم روز زمین، رویدادی که در متحد کردن فلسطینیان نقش محوری را ایفا نمود، اعتصاب عمومی و تظاهرات سال  1976بر علیه تصرف اراضی فلسطین از سوی صهیونیست ها را گرامی می دارند امسال نیز فلسطینیان سرتاسر خاورمیانه و مناطق یهودی نشین با گرامی داشتن روز زمین سعی در جلب توجه جهانیان  نسبت به خطراتی که بیت المقدس با آن روبرو می باشد، دارند.

 
 

این در حالی است که  رژیم صهیونیستی تاکنون مانع از دسترسی اکثریت فلسطینیان چه مسلمان و چه مسیحی به بیت المقدس و حتی بازدید از مکان های مذهبی این شهر شده است.

 

سازمان دهندگان کاروان جهانی الی  بیت المقدس می گویند که رژیم اسراییل با روش های پاکسازی قومیتی، ساکنان عرب بیت المقدس را از این شهر  بیرون کرده و به عمد پایتخت فلسطین که چند مذهبی و چند قومیی از مشخصه هایش است را به خطر انداخته است است.

 

در تاریخ سی ام مارس سال جاری، فلسطینیان تلاش خواهند نمود تا جایی که مقدور باشد از طریق مرزهای لبنان و اردن و از طریق ایست بازرسی های  واقع در کرانه باختری  یا در گذرگاه ارز واقع در غزه به شهر بیت المقدس  نزدیک شوند.

 

همچنین در بیت المقدس نیز  تظاهراتی برپا می شود و هواداران فلسطین نیز از پنج قاره به آن ها می پیوندند و از جمله حامیان معروف این کاروان اسقف اعظم  "دزموند توتو"،برنده جایزه  صلح نوبل و "میرد ماگیر" هستند.

 

رسانه مذکور سپس می نویسد: ائتلاف فلسطین که کاروان جهانی الی بیت المقدس را سازمان دهی کرده است شاید در نوع خود بی نظیر باشد.به همان اندازه نیز اقدام صهیونیست ها جهت مقابله با این کاروان بی سابقه است که با  راه اندازی وب سایت های جعلی و صفحات فیس بوک سعی در منحرف کردن شرکت کنندگان از استقرار در محل تجمع  را دارند.

 

همچنین بعد از این که هفتاد هوادار هندی،مالزیایی،پاکستانی و دیگر کشور ها در مسیر خود به لبنان برای پیوستن به کاروان از ایران بازدید نمودند، رسانه های صهیونیستی مدعی شدند که این کاروان از ایران شکل گرفته و قرار است با نظامیان اسراییلی درگیر شود.

 

در بین حامیان و سازمان دهندگان کاروان مذکور باید به دکتر مصطفی برغوثی، پنجاه و هشت ساله، که بخاطر هواداری از جریان های مسالمت آمیز  مشهور است، اشاره کرد.

 

دکتر برغوثی، دبیرکل ابتکار ملی و عضو شورای قانون گذاری فلسطین نقش مهمی را  در آشتی حماس و فتح ایفا نمود.

 

وی پزشک دوره دیده در اتحاد جماهیر شوروی سابق، آمریکا و بیت المقدس است که جامعه امداد پزشکی فلسطین را تاسیس و آن را هدایت می کند. 

این جامعه در کرانه باختری و باریکه غزه خدمات بهداشتی و درمانی را ارئه می دهد و در سال 2005، نامزد دبیر کلی مرجع ملی فلسطین گشت و با کسب 19% آرا پیروز شد.
 

 

برغوثی که ساکن رام الله  واقع در کرانه باختری می باشد، در این گفت و گو به سئوالات "السا رصباک" راجع به کاروان جهانی الی بیت المقدس پاسخ داد که بشرح ذیل است:
 
* شما از بین بسیاری از چهره های سیاسی در مکان های مختلف و با دیدگاه متفاوت به فلسطینیان پیوستید و خواهان برپایی کاروان جهانی الی بیت المقدس شدید.این ابتکار در مورد چیست؟
 
برغوثی:این اقدام جهت نشان دادن همبستگی با فلسطینیان در روز زمین  در تاریخ سی ام مارس  ،در روزی که نشانه ای اتحاد فلسطینیان  جهت مبارزه در راه آزادی و کرامت بر علیه سارقان سرزمینشان می باشد.ما امیدواریم که توجه جهانیان را به تخلفات بسیاری که اسراییل بر علیه بیت المقدس مرتکب شده است ،جلب نماییم. سازمان ملل متحد و دیوان بین المللی دادگستری انضمام شرق بیت المقدس،که بخشی از  قلمروی فلسطین اشغالی است را نقض قوانین بین المللی برشمردند.
 
* اما این مصادره غیر قانونی اراضی فلسطین در سرتاسر قلمروی اشغال شده و حتی داخل اسراییل را  نیز شامل می گردد .چرا شما بر بیت المقدس تمرکز کرده اید؟
 
برغوثی:بیت المقدس در قلب آرمان های فلسطین جای دارد. شرق بیت المقدس باید پایتخت فلسطینیان باشد. اگر بیت المقدس از دست رفته است بنابر این کل مفهوم استقلال فلسطین نیز از دست رفته است و در نتیجه امکان صلح هم از دست خواهد رفت. بیت المقدس مکانی مهم برای بشر و مکانی مقدس برای مسلمانان،مسیحیان و یهودیان است.این شهر باید جایی باشد که صلح از آنجا آغاز می شود؛ امروزه شما در این شهر سیستم تبعیض نژادی اسراییل را شاهد  هستید،آپارتاید و پاکسازی قومی با خشن ترین راه ممکنه .اگر یک مرد فلسطینی از بیت المقدس با زنی در رام الله که تنها 16 کیلومتر با هم فاصله دارند ازدواج کند، ،مرد قادر به زندگی با همسر خود نمی باشد.اسراییلی ها هرگز به خانم این حق را نخواهند داد تا به بیت المقدس سفر نماید. اما اگر مرد به رام الله سفر کند،وی شناسنامه و اجازه اقامت خود در بیت المقدس را از دست خواهد داد. اجازه اقامت شاید بدلایل سیاسی نیز سلب شود.همچنانکه من در بیت المقدس بدنیا آمده و همانجا بمدت 15 سال مشغول به طبابت شدم ،اما  از آن  به بعد و بدنبال نامزد دبیر کلی مرجع ملی فلسطین در سال 2005،ارتش اسراییل اجازه اقامت در این شهر را به من نداده است.اکثر فلسطینیان شامل مسیحیان و مسلمانان  نیز حق ورود به این شهر (بیت المقدس) را ندارند.
 

اما هر یهودی از هرجای جهان که قصد مهاجرت به اسراییل (فلسطین اشغالی) را داشته باشد چه صربی و چه آمریکایی بفوریت اجازه اقامت و زندگی در بیت المقدس و یا هر جای دیگر در سرزمین های اشغالی به وی اعطا خواهد شد.

او افزود: بیت المقدس برای هر شخص یهودی قابل دسترس است.این شهر باید برای همه افراد قابل دسترس باشد.بسیاری از یهودیان داخل اسراییل و دیگر نقاط جهان با این نظر موافقند و قصد شرکت  و حتی سازمان دهی کاروان جهانی الی بیت المقدس را دارند.
 

* یکی ازمطالبات این کاروان"حق بازگشت" می باشد.چرا فلسطینیانی که در فلسطین تاریخی زندگی می کنند نیز از چنین مطالبه ای حمایت می نمایند؟

البرغوثی:این مطالبه نشانه کثرت ما می باشد زیرا جمع زیادی از آوارگان  فلسطینی در غزه و کرانه باختری زندگی می کنند و از دستیابی به مکانی که بزور مجبور به ترک آنجا شده اند ممنوع گشته اند.حتی فلسطینیانی که در اسراییل زندگی می کنند و اقامت آنجا را دارا هستند نیز اجازه بازگشت به سرزمین خویش و دهکده هایشان همچون "اکریت" و "کفر بیرییم" واقع در اسراییل را ندارند.حق بازگشت حقی  به رسمیت شناخته شده در قطعنامه  ویژه  194 سازمان ملل متحد می باشد.ما متوجه این مهم هستیم که برای اجرای این قانون باید مذاکره نمود،اما این حق به خودی خود نیز باید محترم شناخته شود.
 

*در 15 مارس سال گذشته،در روز نکبت و روز استقلال (رژیم)اسراییل،نظامیان صهیونیستی ده ها فلسطینی را کشته و صدها فلسطینی غیر مسلح را که قصد گذر از مرزهای لبنان و سوریه منتهی به اسراییل را داشتند مجروح نمودند.آیا در کاروان جهانی الی بیت المقدس نیز شاهد تکرار چنین حادثه ای ناگواری خواهیم بود؟

البرغوثی:این کاروان جریانی آرام  و مسالمت آمیز است و بنا بر این فلسطینیان در هرجا که باشند در راه حمایت از آن متحد خواهند شد و با اتخاذ روشی کاملا مسالمت آمیز اجماع فلسطینیان را نشان خواهند داد.تمامی سازمان دهندگان این کاروان در لبنان،اردن،مصر و اسراییل ـ فلسطین از احتمال خطر  موجود در این راه آگاه هستند و امیدواریم که آمریکا و کشورهای اروپایی با فشار بر رژیم صهیونیستی مانع از اقدامات خشونت آمیز آن ها بر علیه کاروان مسالمت آمیز ما شوند.




مطالب مرتبط

کاروان جهانی الی بیت المقدس

کاروان جهانی الی بیت المقدس

این حرکت جهانی با هدف معطوف سازی توجهات جهانی به مساله آزادسازی قدس شریف و مساله بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین جریان سازی خبری علیه رژیم صهیونیستی و مطرح کردن این رژیم به عنوان اشغالگر و ام الفساد منطقه و ایجاد هویت بین الادیانی و بین المللی حول مساله آزادسازی قدس شریف ...

|

ایده هایی برای دفاع واقعی! از قدس

ایده هایی برای دفاع واقعی! از قدس

هر اتفاقی می‌افتد خیلی‌ها اولین سؤالشان این است که چه ایده‌ای دارید که اجرا کنیم؟ درباره مسأله اخیر قدس برخی پیشنهاد‌ها مطرح می شود.

|

تحقق آرمانها روی آسمانها!

تحقق آرمانها روی آسمانها!

این باور که بدون همراهی همه مسلمین و رفع همه اختلافات سیاسی، نمی توان به آرمانهای مشترک دست پیدا کرد را کسانی که در وسط میدان هستند به خوبی درک می کنند هر چند تلگرام نشینان متوجه آن نباشند.

|

نظرات کاربران