در حال بارگذاری ...

پل لارودی، از بنیانگذاران جنبش فلسطین آزاد در مقاله ای با اشاره به پروسه یهودی سازی بیت المقدس، از برگزاری راهپیمایی جهانی در اعتراض به این پدیده در ماه مارس خبر داد.

دکتر پل لارودی که متولد ایران است، در مقاله ای نوشت: امروز، جهان فرصت دارد تا پروژه پاکسازی قومی در بیت المقدس را متوقف کند؛ پروژه ای که از سال 1967 در دست اقدام است. ظاهرا این موضوع که بیت المقدس مورد احترام 4 میلیارد مسیحی، مسلمان و یهودی است، اهمیتی ندارد. در واقع، غرب و به ویژه آمریکا در این جنایت شریک جرم هستند.

این پروژه، "یهودی سازی" نامیده می شود که ظاهرا بدنامی واژه هایی نظیر " آپارتاید"، "پاکسازی قومی"، "تبعیض نژادی" و سایر عبارت هایی که برای توصیف نابودی یک فرد به نفع دیگری به کار می رود، را ندارد. اما نباید چنین باشد. سیاست های نژادپرستی با هر نامی نفرت انگیز هستند.

متاسفانه، قانون از نژادپرستی علیه فلسطینی ها حمایت می کند و حتی امروز در بیت المقدس نژادپرستی تشویق می شود. اغلب مناطق مسکونی شهر برای آن ها ممنوع است و همین طور اجازه ساخت و خدمات عمومی کافی به زمین های باقی مانده فلسطینی ها داده نمی شود. بیشتر خانه های موجود حکم تخریب دارند.

اسرائیل تعریف خود از "یهودی سازی" را پنهان نمی سازد. هدف معین اسرائیل، کاهش درصد فلسطینی ها در بیت المقدس از 37 درصد به 30 درصد و ترجیحا کمتر از آن است. کاهش جمعیت؟ پاکسازی قومی؟ تفاوت این دو واژه حتی معنایی نیست و راهی وجود ندارد تا این کار را انجام داد و در عین حال، شان بشری را حفظ کرد. بنابراین، زمانی که "حفاری های باستان شناسی" به بنیان و شالوده خانه های فلسطینیان در بخش "سیلوان" شهر آسیب می رساند، روشن است که به جای اجازه ساخت به منظور تحکیم خانه ها، حکم تخریب صادر می شود. در نتیجه، تا زمانی که از حضور فلسطینی ها کاسته می شود، نیازی به اندیشیدن درباره این موضوع نیست که ساکنین این خانه ها به کجا خواهند رفت.

به علاوه، اسرائیل ساکنین فلسطینی را صرفا "مقیم" محسوب می کند نه "شهروند"؛ چه خانواده های فلسطینی صد یا هزار سال در این شهر زندگی کرده باشند یا نه، در حالی که مهاجران یهودی اگر تنها دیروز هم به این شهر آمده باشند، از آنها استقبال می شود. اسرائیل هر ساله هزاران نفر از این "مقیمان" ناخواسته را با منع از کار و تحصیل اخراج می کند و سپس اعلام می کند که به دلیل کار و تحصیل این افراد در خارج از این ناحیه، آنها دیگر حق زندگی در بیت المقدس را ندارند.

اسرائیل همچنین با مصادره زمین ها، از اسکان یهودیان در سرزمین فلسطینی ها به طور غیرقانونی حمایت می کند، در حالی که همان را از فلسطینی ها منع می کند. بعد از این اقدامات، دیواری ساخته شد که جامعه فلسطینیان را از سایر شهر جدا کرد و رفتن به سرکار، مدرسه و دیدار با اعضای خانواده را که تنها چند قدم آن طرف تر هستند، برای آنها دشوار یا غیرممکن ساخت.

در آخر، نیر باراکات، شهردار شهر، 26 دسامبر 2011 اعلام کرد که با فسخ حق "سکونت" فلسطینی ها در قدس آنهم با یک حرکت قلم، 70 هزار فلسطینی را از حقوق شهروندی محروم کرده است. چنین اقدامی خلاقیت تکنیک های پاکسازی قومی اسرائیل به شمار می آیند.

با این حال، در این شرایط جهان تصمیم گرفته این موضوع را نادیده نگیرد. صدها سازمان در بسیاری از کشورها تصمیم گرفته اند در راهپیمایی عظیم جهانی به بیت المقدس در 30 مارس 2012 شرکت کنند. فلسطینی ها و حامیان آنها که نماینده گروه های خود در سرتاسر فلسطین هستند و همین طور کشورهای مجاور، با حضور سازمان های یکپارچه از سراسر جهان، این راهپیمایی را سازماندهی کرده اند. این راهپیمایی یاد "روز سرزمین فلسطین" را گرامی می دارد؛ روزی که در آن نیروهای اسرائیلی، 6 فلسطینی را کشتند، بیش از یک صد نفر را زخمی و صدها تن دیگر را در سال 1976 دستگیر کردند، آنهم در حالی که فلسطینی ها به طور مسالمت آمیز به مصادره صدها مترمربع از سرزمین های فلسطین از شهروندان فلسطینی اعتراض می کردند.

هدف، راهپیمایی از نقاط مختلف و ملحق شدن به یکدیگر در بیت المقدس است، چه آنها به این مقصد برسند یا تا حد ممکن به آن نزدیک شوند. هر چند مقاومت غیرخشونت آمیز تاریخ طولانی در فلسطین دارد، اما این نخستین بار پس از اعتصاب کلی فلسطینی ها در سال 1936 است که کل جامعه فلسطینی برای اقدامی عظیم و در عین حال مسالمت آمیز آماده می شود.

آیا این راهپیمایی هم طراز با تجمع مصری ها در میدان التحریر است؟ یا هم ارز با راهپیمایی مدنی در واشنگتن؟ تاریخ قضاوت خواهد کرد، اما عنصر اصلی آن، حمایت و حضور گروه های یکپارچه از سراسر جهان است. از این رو، پیوند و همکاری منطقه ای در اروپا، آسیا، آمریکای شمالی، آفریقا و سایر مناطق شکل گرفته است. این پیوند و همکاری به ایجاد و تشکیل هیات هایی کمک می کند که شانه به شانه راهپیمایان در فلسطین و کشورهای همسایه در این راهپیمایی حضور می یابند و نیز راهپیمایی در شهرهای بزرگ کشور خود را تسهیل می کنند. بسیاری از آنها وبسایت های منطقه ای و رسانه اجتماعی ایجاد کرده اند تا این فعالیت ها را هماهنگ کنند.

رویای جنبش مقاومت مسالمت آمیز فلسطینی ها به مثابه دریایی وسوسه انگیز از انسانیت است که به رغم همه اقدامات برای توقف آن، برای حق و حقوق خود تلاش می کند. سازماندهندگان این راهپیمایی و حاضران در آن، هیچ یک انتظار ندارند که همه شرکت کنندگان، در اولین سعی و تلاش، به بیت المقدس برسند. به علاوه، حقوق فلسطینی ها یک روز پس از این راهپیمایی به یک باره به رسمیت شناخته نخواهد شد. با این حال امیدواریم این راهپیمایی موجب تغییری بزرگ به سوی درخواست مردمی برای احیا حقوق بشر برای همه فلسطینی ها شود و به پروژه پاکسازی قومی "یهودی سازی" در فلسطین پایان دهد؛ پروژه ای که بیش از یک قرن تاریخ بشری را لکه دار کرده است.




مطالب مرتبط

ایده هایی برای دفاع واقعی! از قدس

ایده هایی برای دفاع واقعی! از قدس

هر اتفاقی می‌افتد خیلی‌ها اولین سؤالشان این است که چه ایده‌ای دارید که اجرا کنیم؟ درباره مسأله اخیر قدس برخی پیشنهاد‌ها مطرح می شود.

|

تحقق آرمانها روی آسمانها!

تحقق آرمانها روی آسمانها!

این باور که بدون همراهی همه مسلمین و رفع همه اختلافات سیاسی، نمی توان به آرمانهای مشترک دست پیدا کرد را کسانی که در وسط میدان هستند به خوبی درک می کنند هر چند تلگرام نشینان متوجه آن نباشند.

|

افطاری ایرانی در قلب سرزمین های اشغالی

جمله رهبری در صحن مسجد الاقصی برافراشته شد
افطاری ایرانی در قلب سرزمین های اشغالی

جمله رهبری در صحن مسجد الاقصی برافراشته شد

در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان و در آستانه روز جهانی قدس،افطاری «وحدت و مقاومت» با شعار «القدس، القضیه الاولی» و به همت اتحادیه بین المللی امت واحده در صحن مسجد الاقصی برگزار شد.

|

با شعار «القدس القضیه الاولی» برگزار می شود:

افطاری های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعه و سنی در شهرها و کشورهای مختلف
با شعار «القدس القضیه الاولی» برگزار می شود:

افطاری های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعه و سنی در شهرها و کشورهای مختلف

سلسله افطاری های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعیان و اهل سنت در شهرهای مختلف ایران و شهرهای دیگری از جمله غزه، کویته، کراچی، اسلام آباد، تونس و ... برگزار خواهد شد.

|

نظرات کاربران