همیشه در طول تاریخ اختلاف های مذهبی، مورد سوء استفاده حاکمیّتهای سیاسی و جریان هایی بوده که خواسته اند از این آب گل آلود جهت منافع خود بهره برداری کنند. بسیاری از فرقه های باطل اندیش، ساخته و پرداخته حاکمیّت های سیاسی هستند. عالمان درباری و فتواهای فتنه انگیزشان همواره ابزار دست این سلاطین و پادشاهان بوده اند. گواه این سخن کتابهای تفرقه آفرینی است که اختلافات مذهبی را با روش تند و تکفیری دنبال کرده اند. اگر به مقدمه این نوع کتابها مراجعه کنیم می بینیم، بیشتر این کتابها یا به پیشنهاد و دستور سلاطین وقت نگاشته شده، یا پس از نوشته شدن به این پادشاهان هدیه گردیده است. در پس هر فتنه طائفه ای و مذهبی، اراده ایی سیاسی نهفته بوده که آشکارا یا پنهان آتش بیار معرکه بوده است. تکفیر و حلال دانستن جان و مال و ناموس طرف مقابل، حربه ای در دست این افراد بوده تا صحنه های سیاسی و نظامی خود از جمله تحریک مردم برای شرکت در جنگها را مدیریت کنند. تا جایی که برخی فتنه آفرینان، پاداش چنین کشتار و جنایتی را بهشت عدن الاهی معرفی می کردند!!!

 


در جهان اسلام این فتنه ها از صدر اسلام آغاز گردید و با گذر از دوره های گوناگون بر حجم و تنوع آن افزوده شد تا امروز که ما میراث دار این فتنه های تاریخی و کینه های انباشت شده در چندین قرن گشته ایم.
مهمترین برگ برنده در دست استعمار و استکبار جهانی، در دنیای معاصر، در مواجهه با جهان اسلام، بهره گیری از این نوع اختلافهای مذهبی بوده است. به نظر می رسد یکی از بهره برداری های غرب از مطالعات خاورشناسی، فتنه آفرینی به شکل کارشناسی شده و موثر در جهان اسلام است. همین استراتژی، برای رسیدن به اهداف اشغالگرانه آمریکا، در عراق، به شکل دقیق اجرا شد. چنانکه پیشتر در پاکستان، عربستان، ایران و... نیز همواره به نسبتهای گوناگون، شاهد تحریکها و تحرکهایی از این دست بوده ایم. هدف از این نوشتار بررسی نقش حزب الله لبنان در کنترل فضای ملتهب، و تاثیر مثبت بر آن است. به دنبال این هستیم که نشان دهیم، جهاد عزتمند حزب الله چگونه اختلاف آفرینان و جریان تفرقه گرا را به حاشیه راند و گرایش بیداری اسلامی و همبستگی مذاهب در برابر دشمن مشترک را به گفتمان غالب جهان اسلام تبدیل کرد.

 

 

انقلاب اسلامی و فتنه آفرینی مذهبی دشمنان

تمام تلاش غرب این بود که نگذارد انقلاب اسلامی ایران و شخصیّت امام خمینی به الگوی جنبشها و توده های جهان اسلام تبدیل گردد. تبلیغات سیل آسا و سم پاشی های دشمنان ایران و انقلاب اسلامی بر دو محور تشیع و فارسی بودن ایران متمرکز شده بود. در حقیقت با بزرگنمایی این دو اختلاف ایران اسلامی با سایر مسلمانان تلاش داشتند از صدور اهداف، منش و روش انقلاب اسلامی به جهان اسلام جلوگیری کنند.
دو جریان در جهان اسلام، مجری عملی این پروژه شوم شدند: جریان وهابیّت و جریان پان عربیسم. ادبیات تند و کینه توزانه این دو جریان و هزاران کتاب، مقاله، برنامه تلویزونی و ماهواره ای و سایتهای گوناگونی که در این جهت نوشتند و تاسیس کردند، ایران را به تلاش برای فراگیر کردن امپراطوری فارسی و مجوسی متهم می کرد. تشیع ناب علوی را ساخته و پرداخته یهود می دانستند و حتی نبرد ایران با آمریکا را نوعی جنگ زرگری برای فریب مسلمانان جهان قلمداد می کردند.
از یک سو، قومیّت گرایی و مذهبی گرایی افراطی را در داخل ایران تقویت کردند و از سوی دیگر با سیاه نمایی تبلیغاتی در رسانه های خارجی، به شکلی قلمداد کردند که اقلیتهای دینی، قومیتی و مذهبی در ایران در شرایط خفقان و به دور از حقوق نخستین شهروندی به سر می برند.
کار به جایی رسیده بود که -قبل از جنگ اخیر حزب الله با اسرائیل- حزب الله را به عنوان سپر دفاعی اسرائیل و عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان را همدستی با اسرائیل معرفی می کردند!!

 

 

بحران عراق اوج قومیّت گرایی آمریکایی

بحران عراق نیز زخم تازه ای بر پیکر جهان اسلام افزود. اگر در برخی کشورها نیروهای وحدت گرای اسلامی در برابر توطئه ها و تفرقه های مذهبی مقاومت می کردند ولی عراق تبدیل به صحنه خونین این درگیریها شد. حالت ویژه عراق به تعمیق بحران اختلاف مذهبی در جهان اسلام افزود. همین پدیده نشان می دهد سطح تاثیر پذیری اعتقادی از مسایل سیاسی تا چه اندازه است.

 

 

ید بیضا و عصای موسایی حزب الله

گوهر جهاد عزّت بخشی به اسلام و مسلمانان است. مقاومت حزب الله در برابر لبنان نه تنها باعث احیای هویّت دینی اسلامی و احیای کرامت به تاراج رفته تمدن اسلامی در برابر توسعه طلبی تمدن اومانیستی شد، که وسوسه خناسان را بی اثر و باطل کرد. تبلیغات سیل آسای جریان تفرقه خواسته یا ناخواسته موجی از کینه و دشمنی مذهبی را در جهان اسلام آفریده بود. شجاعت، ظرافت و شهادت طلبی عزتمند حزب الله چون عصایی موسایی تمامی شعبدهای این ساحران را بلعید و چون بارانی فضای قلبها و اندیشه ها را تطهیر نمود. شاید تا دیروز به ویژه در مناطقی مانند عراق، فضای سیاسی و فرهنگی به سمتی رفته بود که کسی جرأت نمی کرد از وحدت اسلامی سخن بگوید ولی امروز به برکت این جهاد عزّت بخش، آرمان اتحاد در برابر دشمن مشترک، به گفتمان غالب توده ها و نخبگان جهان اسلام تبدیل شده است، به شکلی که همگان انتظار دارند تجربه وحدت گرایی لبنان در عراق نیز تکرار و اجرا گردد.


در ذیل ضمن بررسی دیدگاهها و فتواهایی که از سوی جریانهای تفرقه گرا درباره حزب الله مطرح شده، نشان خواهیم داد، چگونه این فتواهای تفرقه انگیز از سوی تعداد زیادی از اندیشمندان و عالمان جهان اسلام و اهل سنّت محکوم شده است.

 

 

نگاه مخالفان حزب الله

کسانی که این دیدگاه را دارند، شیعیان را «رافضی» می خوانند. آنان شیعه را هم پیمانان کهن دشمنان اسلام و اشغالگران می دانند و تلاش دارند هر مقاومت و مبارزه ای را که شیعیان در جهان انجام می دهند به شکلی تاویل کنند و حرکتهای جهادی شیعه را نمایشنامه ای به سود دشمنان اسلام و به ضرر جهان اهل سنّت تفسیر نمایند.
جریان مخالف دیگری هم وجود دارد که اندکی واقع بین تر است و نمی تواند واقعیّت آشکار این مبارزه را انکار کند، این جریان به تکرار گفته های سکولارهای عرب پرداخته حزب الله را مزدور ایران نامیده و سیدحسن نصر الله را ملامت می کند که چرا لبنان را به ویرانی کشانده است.

 

 

عبدالله بن جبرین

«عبدالله بن جبرین» یکی از عالمان بزرگ عربستان سعودی در پاسخ استفتایی درباره حزب الله لبنان گفته بود:
«یاری کردن این حزب رافضی جایز نیست. جایز نیست تحت فرمان آنان رفت و جایز نیست برای پیروز و قدرتمند شدن آنان دعا کرد. نصیحت ما به اهل سنّت این این است که از آنان بیزاری بجویند، کسانی را که به این حزب می پیوندند، رها کنند و دشمنی آنان با اسلام و مسلمانان و ضررهای کهن و جدید آنان را به اهل سنّت روشن کنند. رافضیان همواره دشمنی اهل سنّت را در دل داشته اند و در حد توان تلاش کرده اند عیوب اهل سنّت را آشکار کنند، از اهل سنّت انتقاد کنند و برای آنان خدعه بورزند.»

 

 

ناصر العمر

«ناصر العمر» از علمای عربستان نیز نوشته: «حزب الله به نام مسلمانان اهل سنّت در فلسطین یا اماکن دیگر، نمی جنگد. حزب الله لبنان ابزاری در دست سپاه پاسداران ایران است.»

 

 

محسن العواجی

«محسن العواجی» پشتیبانی مالی و جنگی مردم عربستان از حزب الله را بعید دانست (به شکلی که برخی عربستانی ها در عراق انجام دادند.) البته برخی شیعیان منطقه شرقیه عربستان را استثنا دانست.

 

 

عبیکان

کسانی که چنین فتواهایی صادر کردند، هیچ گاه فتوایی به سود مجاهدت در برابر اشغالگری در کشورهای اسلامی صادر نکرده اند. با این که حتی القاعده در افغانستان و عراق جنبشی سنی مذهب است نه شیعه.
این جریان که نگاه حکومتی به مسائل جهاد دارد، معتقد است تصمیم برای جنگ و صلح به عهده حاکمان کشورها یا «اولی الامر» است. شیخ «عبیکان» یکی از عالمان سعودی، مقاله ای در شبکه العربیه منتشر کرد با عنوان «و لاتلقوا بأیدیکم الی التهلکه؛ با دست خود، خود را به نابودی نکشانید.» و همین تفکر را در این مقاله مطرح کرده است.

 

 

جنبش جامی یمن

همین جریان در یمن که به حرکت «جامی» معروف است (منتسب به شیخ محمد امان جامی) نه تنها با حزب الله لبنان مخالفت کرده که با جنبش حماس نیز موافق نیست.

 

 

فتواها و دیدگاه های حمایت کننده از حزب الله
 

دکتر یوسف قرضاوی

علامه دکتر «یوسف قرضاوی» در حلقه ای از برنامه شریعت و زندگی که شبکه ماهواره ای الجزیره پخش می شود، دعوتهایی را که باعث گسترده شدن طایفه گری در چنین شرایطی می شود، رد کرد. او در مصاحبه با روزنامه «الوفد» مصری بیان کرد: «مقاومت شریف؟ ترین پدیده در امّت اسلامی است چه در فلسطین چه در لبنان. شیعه بودن مقاومت لبنان به این مساله اشکالی وارد نمی کند. شیعیان بخشی از امّت اسلامی هستند زیرا معتقد به «لا اله الا الله» می باشند. آنها با ما در بسیاری از اصول مشترک هستند، هر چند در برخی فروع با ما مخالفت داشته اند.» او اضافه کرد: «مقاومت لبنان توانسته سرزمین اسلام را از ناپاکی اسرائیلی تطهیر کند.»

 

 

مفتی مصر

مفتی مصر «علی جمعه» گفت: «مقاومت حزب الله در برابر دشمنی اسرائیل، دفاع از لبنان است. این مقاومت تروریسم نیست.» او حوادث لبنان از جمله تجاوزها، کشتار و ویرانگری نیروهای اسرائیل را ستم به خود اسرائیل شمرد.

 

 

«فیصل مولوی»

شیخ «فیصل مولوی» در فتوایی مفصل که در سایت اسلام انلاین منتشر شد، در ضمن 8 ماده به شبهات بسیاری درباره تشیّع پاسخ گفت. و تکفیر شیعه را به شکل علمی و فقهی رد کرد. در بخشی از این فتوا آمده است: «دیدگاهی که می گوید شیعیان از یهود خطرناکتر هستند، مبالغه نادرستی است. جایز نیست مسلمان چنین سخنی بگوید. خطر یهود برای اسلام و مسلمانان خطری همه جانبه است که اساس و فروع عقیده را دربر می گیرد و شامل تمامی شریعت می شود. این خطر امتداد پیدا کرده و سرزمین و ناموس و ثروتها و وطن را دربر می گیرد. خطر شیعه تنها در نتیجه بزرگ کردن اختلاف در برخی مسائل جزیی و فراموش کردن اشتراک در مسایل فراوان دیگر می باشد.» او اضافه کرد: «آیا بر هر مسلمان غیرتمندی واجب نیست به جای گسترده کردن اختلافها میان ما وآنان، که در نتیجه، تسلط دشمنان بر ما را به دنبال خواهد داشت، برای رویارویی با دشمن صهیونیستی و سایر دشمنان، میان شیعه و اهل سنّت همکاری به وجود بیاورد؟»

 

 

رهبر اخوان المسلمین

«مخمد مهدی عاکف» رهبر اخوان المسلمین در ضمن چند بیانه ای که از طرف این حزب صادر کرد به شدت از مقاومت حزب الله در جنوب لبنان دفاع کرد و نوشت: «برخی حکومت ها تلاش دارند ناتوانی خود از پشتیبانی مقاومت را پنهان کنند. آنها تلاش دارند ایستادن خود در کنار اسرائیل و آمریکا را با دامن زدن به مسایلی مانند اختلاف شیعه و سنی بپوشانند یا اینکه بگویند مقاومت لبنان به سود ایران عمل می کند.» او در بیانه ای با عنوان «رد اخوان المسلمین به فتنه انگیزان و تنها گذاران مقاومت» نوشت: «ما از تحریک کنندگان به ایجاد فتنه و دعوت کنندگان به تنهاگذاردن مقاومت می پرسیم و به آنان می گوییم: شما چه کار کرده اید؟ نقش و وظیفه شما چه شد؟ چگونه با انجام این تفریط و کوتاهی، با ملّتهای خود روبرو می شوید؟ به خالق خود در روزی که دربرابرش خواهید ایستاد چه پاسخی دارید؟ ملّت ها می فهمند و درک می کنند که اگر همراه با مقاومت نباشند، در کنار دشمن صهیوآمریکایی هستند و به همین دلیل مطمئن هستیم که ملّتهای ما در کنار مقاومت دلیرانه لبنان و فلسطین خواهند ایستاد تا روزی که خداوند امّت ما را پیروز گرداند و دشمنان و دوستان دشمنان این امّت را خوار نماید.»

 

 

محمد حبیب

«محمد حبیب» نماینده ناظر کل اخوان المسلمین گفت: «اکنون وقت مناسبی برای صادر کردن چنین فتوایی نیست. او اضافه کرد محتوای این فتوا گویای این است که خطری شیعی منطقه را تهدید می کند.» او گفت «این فتوا جهان عرب و اسلام را به تقسیم بندی تهدید می کند.» و اشاره کرد: «حزب الله به اندازه ای که می گوید مقاومتی ملی است و تنها از لبنان دفاع می کند، ادعا ندارد که از شیعه دفاع می کند.»

 

 

«عمر قاضی»

استاد فقه دانشگاه الازهر، آقای «عمر قاضی» می گوید: «این فتوا، نادرست است زیرا که مقاومت لبنان در برابر دشمن اسرائیلی، مقاومتی مشروع است و حزب الله بخشی از کشور لبنان است. در حقیقت به این حزب تجاوز شده است. در اسلام تفاوت مذهبی میان شیعه و سنّی وجود ندارد بلکه مکتب های فقهی متفاوتی هستند. شیعه و سنّی مذاهبی اسلامی هستند که در یک پیکره در زیر پرچم لا اله الا الله کنار هم خواهند آمد. مذاهب شیعه و سنّی هفت مذهب معتبر را تشکیل می دهد و اختلافشان در برخی مسایل مایه رحمت برای امّت اسلامی است. هر مسلمان که دیدگاه یکی از این مذاهب را بپذیرد، صحیح عمل کرده است.» او به این نکته استدلال کرد که امام محمد عبده جمع تمامی مذاهب را در یک مذهب خواستار شده بود. اضافه بر این که این مذاهب فقه، قرآن و سنّت را تفسیر می کنند. او پرسید: «سند شرعی چنین فتوایی چیست؟» و علّت جنگ کهن شیعه و سنی را نبود بیدای اسلامی دانست. او گفت: «باید ملّت لبنان و حزب الله را پشتیبانی کرد. زیرا تجاوز به شیعیان باعث ایجاد تحرّک در مسلمانان اهل سنّت برای دفاع از آنان می شود. این تجاوز به حزب الله، دفاع را بر تمامی امّت اسلامی به عنوان یک کلّ به هم پیوسته، واجب می کند. درباره این مساله اختلافی میان ملّتهای اسلامی نیست ولی حکومتها مسایل را اندازه گیری سیاسی می کنند و از افتادن در جنگ با اسرائیل ترس دارند. همین مساله باعث شده برخی فقها در این حکومت ها، فتواهایی صادر کنند که «فقه ضعف» نامیده می شود. این فتواها به اسلام هیچ ارتباطی ندارد. مبانی این فتواها موجب تفرقه است و این فتواها هم از این قبیل است. تمامی عالمان اسلامی به پشتیبانی و یاری از حزب الله دعوت کرده اند از جمله دکتر قرضاوی که شخصیتی سنّی مذهب است.» او به این نکته اشاره کرد که «اگر با قدرت نظامی توان یاری رسانی را نداریم، با قبول حقیقت و وارونه نکردن آن و باطل نشان ندادن حقیقت، دست کم در قلبمان کمک معنوی کنیم.» استاد قاضی، هیئت امر به معروف عربستان سعودی را به شناخت معروف و منکر دعوت کرد و گفت: «آنچه اسرائیل انجام می دهد عین منکر است و باید تمامی مسلمانان حزب الله را یاری کنند و در برابر این وحشی گری اسرائیلی مقاومت نمایند.»

 

 

«سعاد صالح»

رئیس دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه الازهر «سعاد صالح» نیز همین دیدگاه را داشت او تاکید کرد که «پشتیبانی هر مسلمان از حزب الله ضروری است زیرا شهادت به توحید ما را گرد هم جمع می کند؛ همچنین دفاع از سرزمین اشغال شده اسلامی نیز مایه اتحاد ماست.» استاد صالح درباره اختلاف میان شیعه و اهل سنّت در فقه به این آیه استدلال کرد: «ان هذه امتکم امه واحده» و اشاره کرد که «حزب الله با اهل سنّت نمی جنگد بلکه با کفر و دشمن اسرائیلی در حال جنگ است.»

 

 

«عبدالمعطی بیومی»

عضو مجمع پژوهش دانشگاه الازهر «عبدالمعطی بیومی» می گوید: «هر فتوایی که در این روزها، میان اهل سنّت و شیعه تفرقه ایجاد کند، تحریف دین و سخنی بی معنا به شمار می آید بلکه دو رویی است و واجب است مسلمانان این گونه فتواها را از اعتبار ساقط کنند.» او اضافه کرد: «اهل سنّت و شیعه هر دو به اصول دین و کتاب های آسمانی و رسولان الاهی ایمان دارند. به همین دلیل بر هر مسلمان واجب است که برادر مسلمانش را یاری کند این ریاکاری است اگر مسلمانی را که به توحید و نبوّت حضرت محمّد(ص) شهادت می دهد، کافر بدانیم.» او به این حدیث پیامبر(ص) استدلال کرد: «من کفّر مسلما فقد کفر» (هر کس مسلمانی را کافر بداند خود کافر شده است.) او این فتوا را بی ارزش خواند و گفت: «نباید مسلمانان به چنین فتوایی توجه کنند. این فتوا، ستمکار اسرائیلی را رها کرده و یاری رساندن و پشتیبانی از مظلومی که گرفتار کشتار ظالمانه شده، منع کرده است.» او تاکید کرد: «هر مسلمان به اندازه توانایی و جایگاه خود برای پشتیبانی از حزب الله و ایستادگی در برابر صهیونیست ها که دشمنان خداوند هستند، بلکه برای شکست دادن آنان، مسئولیت دارد زیرا اسرائیل مقاومت لبنان را به دلیل شیعه بودنشان هدف قرار نداده، بلکه به دلیل مسلمانان بودنشان به آنها حمله می کند.»

 

 

علوی امین

استاد فقه و شریعت دانشگاه الازهر «علوی امین» فتوای سعودی را رد کرد و معتقد است: «این فتوا سیاسی است نه دینی» او تاکید کرد: «اسلام به تمامی مسلمانان فرمان می دهد با هر کس که به ما مسلمانان چه شیعه و چه سنّی و حتی به مسیحیان تجاوز کند، بجنگند» به همین دلیل بر این نکته اصرار ورزید که «اعضای حزب الله مسلمان هستند و جهاد به همراه آنان واجب است.» او معتقد است «این فتوی بدون علم و فقه صادر شده است. این فتوا پدیده عجیبی است. زیرا قانون عمومی این است که هر گاه به سرزمین مسلمانان تجاوز شود، و فاصله ما تا محل تجاوز شده سه روز باشد، بر همگی واجب است برای جهاد حرکت کنند. چه این که خداوند میان شیعه و سنّی تفاوتی نگذاشته است. شیعیان مسلمان هستند و شیعیان جنوب لبنان، نزدیک ترین مردم به اهل سنّت می باشند. همچنین امام موسی صدر رهبری با تقوا و پرهیزگار است و سید حسن نصر الله از شاگردان او به شمار می رود. بر هر مسلمانی واجب است که همراه او جهاد کند. اگر توان جهاد با جان را ندارد با مال و فریادش جهاد کند.» او از خدا خواست که «حزب الله و ملّت بزرگ لبنان را بر ضد دشمن تجاوزگر صهیونیست پیروز گرداند.» او گفت: «بر کسانی که این فتوا را صادر کرده اند، واجب است به فقه خود برگردند. آنها هیچ یک از فقهیان یا رهبران مکاتب فقهی را نخواهند یافت که چنین سخنی بگوید مگر این که از بوش و کوندالیزا رایس پیروی کنند و کسانی باشند که از این سخن الاهی پیروی نکنند: واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا؛ همگی به ریسمان الاهی چنگ بزنید و تفرقه نجویید.»

 

 

عکرمه صبری

سخنران مسجد الاقصی و رئیس هیئت اعلای اسلامی و رئیس هیئت علما و مبلغان در فلسطین آقای «عکرمه صبری»، سازمان ها و ملّت های عربی و اسلامی را به پشتیبانی از لبنان و فلسطین فراخواند و معتقد است که «زمینه ای برای طرح فتواهای فتنه برانگیز و دعوت کننده به تفرقه میان ملّت های عربی و اسلامی وجود ندارد.» او که با نشریه «الرای العام» در قاهره مصاحبه می کرد، تاکید کرد: «امّت اسلامی همانند ساختمانی است که تمامی بخشهای آن به یکدیگر پیوسته است. ده ها آیه قرآنی وجود دارد که به وحدت و امر به معروف و نهی از منکر دعوت می کند. به همین دلیل مسئولیت، شامل همگان است و به ملّت ها محدود نمی شود. حاکمان را نیز دربر می گیرد. نظامهای عربی و تمامی ملّت های جهان اسلام به یاری برادرانشان در لبنان و فلسطین دعوت شده اند و این مساله وظیفه آنان است.» او درباره فتواهایی که یاری حزب الله را حرام دانسته بود گفت: «ما امّت واحده ای هستیم و بستری برای فتنه انگیزی و تفرقه به ویژه در چنین روزهایی وجود ندارد. امروز وقت صدور چنین فتواهایی نیست. از این گذشته آیا تفاوتی میان شیعیان لبنان و شیعیان عراق وجود دارد؟ چگونه شیعیان عراق پشتیبانی شوند ولی شیعیان لبنان پشتیبانی نشوند؟ ما به طور کلّی هر گونه تفرقه را رد می کنیم. وظیفه داریم در یک صف بر ضد دشمن ستمکار در لبنان و فلسطین ایستادگی کنیم. زیرا مسلمانان وظیفه دارند در یک سنگر در برابر دشمنان اسلام بایستند.» او وقایع کنونی فلسطین را «جنگی بسیار دشوار خواند، خانه ها ویران می شود و اهالی آن آواره می شوند. زیر ساختها با تایید بین المللی و در سایه سکوت شک برانگیز عربها، از بین می رود. چاره ای جز ایستادگی در برابر دشمن نیست. جنگ شیوه سرزمین سوخته را به خود می گیرد.» دکتر صبری اشاره کرد: «مقاومت لبنان توانایی خود را اثبات کرد زیرا بر مبنای ایمان حرکت می کند. حزب الله لبنان ترس را در ملّت اسرائیل نفوذ داده. بسیاری از مردم اسرائیل در پناهگاهها زندگی می کنند. ما امیدواریم که خداوند مقاومت لبنان و فلسطین را عزّت ببخشد تا بتواتیم دشمن ستمکار اسرائیلی را بر جای خود بنشانیم.»

 

 

ابراهیم زید کیلانی

«ابراهیم زید کیلانی» رئیس «لجنه علماء الشریعه الاسلامیه» در حزب جبهه عمل اسلامی اردن، مسلمانان را به یاری حزب الله لبنان و همچنین یاری رساندن به مقاومت اسلامی فلسطین با مال و سلاح، حماس فراخواند. او فتوای برخی از علمای کشور عربستان درباره منع دعا کردن برای حزب الله را رد کرد و گفت: «جای تاسف است که برخی منتسبان به علم دینی، فتوایی صادر کنند که به هدفهای دشمن آمریکایی و یهودی در ایجاد تفرقه در میان امت خدمت کند مانند فتوایی که برخی شیوخ عربستان صادر کرده اند و در آن حزب الله را کافر دانسته اند و امّت اسلامی به رها کردن آن دعوت کرده اند. این فتوا در زمانی صادر شده که حزب الله برای یاری مجاهدان فلسطینی ایستادگی می کند.»

 

 

عمرو خالد

«عمرو خالد» مبلّغ مشهور جهان اسلام، وجدانهای سالم در جهان را برای رویارویی با دشمنی اسرائیل و خونریزی بی گناهان در لبنان و فلسطین فراخواند. او در بیانه ایی حاکمان عرب و مسلمان را به دفاع از مستضعفان و شهروندان بی سلاح در برابر این دشمنی فراخواند. او در این بیانه نوشته: «منتظر دیدن ارتشها، هواپیماها و موشکهای کشورهای عربی بودیم که تجاوز به سرزمین عربی را دفع کند. وقتی این ارتشها، موشک ها و هواپیماها به کار نیافتد، حکمت وجودشان چیست؟ اگر امروز به کار نیافتد چه زمانی به کار خواهد افتاد؟ او همه مسلمانان در تمامی نقاط جهان را به تضرع به درگاه خداوند قادر فراخواند تا از خداوند بخواهند از تجاوزگران انتقام بگیرد. عمرو خالد انجمنهای خیره را به یاری رسانی سریع به زخمیان لبنان دعوت کرد.

 

 

عائض القرنی

شیخ «عائض القرنی» از علمای عربستان سعودی گفت: «بر همگی واجب است در کنار مقاومت لبنان و فلسطین در برابر طغیانگری یهودی، ایستادگی کنند او اضافه کرد: مایه ننگ امّت است که تلاش برای آزادسازی 10 هزار اسیر، کاری نسنجیده و بحران آفرین شمرده شود.»

 

 

«سلمان العوده»

عالم عربستانی شیخ «سلمان العوده» همبستگی صف اسلامی و عربی را در رویارویی با اسرائیل خواستار شد. او اسرائیل را دشمن مشترکی دانست که تمامی زیرساختهای زندگی را ویران می کند. او در رد فتوای برخی عالمان سعودی گفت: «بحرانی که امّت اسلامی و عربی گرفتار آن است بر همگان واجب می کند که اختلافهای داخلی خود را برای وقت دیگر با تاخیر بیاندازند. یهود و صهیونیستهای جنایتکار دشمن بزرگ ما هستند. آنها در دشمنی خود میان مبارزان و کودکان هیچ تفاوتی قائل نمی شوند.» او وقایعی را که منطقه شاهد آن است عبارت از انفجار بحرانهای کهن دانست.

 

 

بیانیه هشتاد و دو نفره

هشتاد و دو نفر از اندیشمندان، سیاستمداران بازنشسته، نویسندگان، اساتید دانشگاه و.... کشور مصر ضمن صدور بیانه ای تاکید کردند: «تایید همه جانبه و پشتیبانی کامل خود را از مقاومت فلسطین، لبنان و عراق اعلام می داریم و مشروعیت مقاومت را در هر گوشه از سرزمینهای اشغال شده خود اعلام می داریم.» امضا کنندگان این بیانه که اندیشمند مصری «محمد عماره» نیز در میان آنان به چشم می خورد، اعلام کردند: «حوادث پدید آمده در عراق، فلسطین و هم اکنون در لبنان نشان داد که پیروزی ممکن است و باید مقاومت گزینه استراتژیک ما باشد.»

 

 

عالمان اهل سنّت ایران

عالمان اهل سنّت ایران نیز با محکوم کردن حمله اسرائیل به لبنان برای برادران شیعه خود در جنوب لبنان دعا کردند. «شیخ محمد عقیل شیهک زهی» امام جمعه اهل سنّت بندرجاسک در خطبه های نماز جمعه خود، برای پیروزی مجاهدان حزب الله لبنان دعا کرد و حمله اسرائیل را به قانا به شدت محکوم کرد. وی در ادامه سخنان خود از تفرقه افکنان به شدّت انتقاد کرد و از آنان به عنوان منافقان زمان یاد کرد و مردم را به وحدت و یکدلی دعوت کرد.

عالمان دیگری در یمن، الجزایر، عربستان و.... نیز مواضع مشابهی داشته اند که به علّت اختصار به همین مقدار اکتفا می کنیم.