در حال بارگذاری ...

جلسه هفتگی بررسی تحولات جهان اسلام با موضوع جریان شناسی آینده تحولات منطقه با حضور حجت الاسلام ملک زاده برگزار شد.

جلسه هفتگی اتحادیه بین المللی امت واحده که به صورت تخصصی در مسائل جهان اسلام برگزار می شوند هفته گذشته با موضوع جریان شناسی تحولات آینده منطقه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده، تحلیلگر و فعال سیاسی فرهنگی و مبلغ بین المللی حوزه، برگزار گردید.

حجت الاسلام ملک زاده در ابتدا خاطر نشان کردند که حوزه این تحولات جهان عرب است که در واقع بخشی از جهان اسلام و شامل 14 کشور می باشد و این کشورها را به این گونه در یک دسته بندی چهارگانه جای دادند:

 1- کشورهایی که زمزمه اعتراضات محدود در آنها وجود داشته

 2- کشورهایی با حرکتهای محدود مردمی(در راستای رفرم و اصلاحات نظام حاکم)

 3- کشورهایی با حرکت های فراگیر و پایدار(درراستای اسقاط نظام و وقوع انقلاب)

4- کشورهایی با حرکتهای محدود و غرب ساخته

این فعال سیاسی - فرهنگی کشورهای کویت، قطر و امارات را در دسته اول جای داد و افزود در این کشورها تنها زمزمه هایی از طرف برخی انسانهای آزده شنیده شد اما عموم مردم ازاین حرکت ها حمایت و استقبال نکردند و علت این امر را هم رفاه طلبی و راحتی بیش از حد مردم کشورهای مزبور و در نتیجه ترس از زندانی و شکنجه شدن اکثریت آنها دانست.

وی در مورد کویت افزود: کویت این حرکات را یک مسئله شیعی و ایرانی مطرح کرده و ایران را مقصر اصلی این حرکات دانسته است. وی افزود: ازآنجایی که بسیاری از شهروندان کویتی مهاجرینی هستند که تابعیت این کشور را گرفته و از زندگی راحتی برخودارهستند، دولت برای جلوگیری از اعتراضات این دسته، آنها را تهدید به لغو تابعیت و امتیازات شان کرد و بسیاری از مردم را از طریق تطمیع و تشویق آرام کرد!

ملک زاده کشورهای الجزایر، مغرب، عمان، اردن و عربستان سعودی را جزء کشورهایی که حرکتهای محدود مردمی در راستای اصلاح نظام در آنها وجود داشته دانست و در مورد الجزایر، مغرب و عمان افزود: در این سه کشور اعتراضاتی صورت گرفت اما به شدت کنترل شد. وی الجزایر را کشوری با پیشینه انقلابی مثبت شمرد و چنین بیان کرد: زمانی الجزایر الهام بخش حرکتهای انقلابی و حتی الگوی انقلابهای گذشته محسوب می شد، بنابراین زمینه انقلاب را دارد اما واکنش شدید حکومت مانع از آن شده است.

این تحلیلگر سیاسی حرکت مردم عمان را چندان جدی ندانست و افزود: ازجمله جاهایی که برای جلوگیری از اعتراضات، بین مردم پول پخش شد این کشور بود! اخیرا هم یک میلیون دلار دیگر هم بین مردم توزیع شده است. وی در مورد پادشاه اردن گفت: کار او از نوکری برای غرب گذشته و اینک به عنوان جاسوس و کارمند غربی ها در منطقه فعالیت می کند و خوش خدمتی های بسیاری هم به اسرائیل داشته و دارد. ایشان مردم اردن را دارای پتانسیل بالایی برای حرکت و انقلاب دانستند و خاطر نشان کردند: اگر فضای پلیسی و اختناق آور این کشور شکسته شود، مردم، حرکتهای بیشتری خواهند داشت و همین حرکاتی که صورت گرفته به نوبه خود خیلی بزرگ و با اهمیت بوده است که ثمره آن یک سری تغییرات مختصر در این کشور بود.

استاد ملک زاده عربستان را به دسته های سنی، شیعه و وهابی تقسیم کرد و سنی ها را دارای بیشترین جمعیت و بعد از آن شیعه ها و وهابی ها را در اقلیت دانست که حکومت به دست همین اقلیت وهابی می باشد. وی افزود: آل سعود وهابی هم نیستند و حتی بعضی جاها با روحانیون وهابی مشکل پیدا می کنند و از این لحاظ حتی می توان عربستان را به چهار دسته تقسیم بندی کرد. وی افزود: البته انگلیس حکومت را بین آل سعود و وهابی ها نصف کرده اما با این حال آل سعود کاملا بر وهابی ها حاکم هستند . وی خاطر نشان کرد: سنی ها بیشتر از شیعیان نسبت به حکومت عربستان ناراضی هستند اما حرکتی نمی کنند. در جهان اسلام لازم نیست شیعیان به تنهایی مقابل وهابی ها بایستند بلکه سنی ها هم مخالفت های زیادی با وهابی ها دارند که البته باید از این پتانیسل اهل سنت جهت تضعیف وهابیت استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه کشورهای تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین را در دسته سوم قرار داد و در مورد تونس افزود: شمال آفریقا و مخصوصا تونس حیاط خلوت اروپا بود و بخاطر ترس شدید مردم از حکومت و خفقان زیاد حتی احتمال قیام مردم تونس وجود نداشت، اما گرسنگی و فقر زیاد مردم و عزل وزیر امور خارجه تونس که به منزله عزل خدا برای مردم بود باعث تشدید قیام ها و در نهایت انقلاب شد. وی در مورد تحولات مصر و اخوان المسلمین فعلی مدعی شد که این اخوان، اخوان سابق نیست و خیلی تفاوت کرده است و حتی با اخوان المسلمین جنگ 33روزه حزب الله لبنان هم خیلی فاصله گرفته و علت این امر را تغییرات اساسی در کادر رهبری آن دانست و افزود: این کادر رهبری که حدود دو سال است تغییر کرده به نفغ ایران و تشیع نیست و آقای محمد بدیع رابطه خوبی با حسنی مبارک داشت و اخوان جدید در تحولات اخیر مصر خیلی دیر به مردم پیوستند و به نوعی می توان گفت به مردم ملحق شدند و حتی در بعضی جاها می خواستند مانع مردم شوند!

ملک زاده یکی از معضلات جدی مصر را مشکل رهبری در این کشور شمرد و در مورد قرضاوی گفت: ما متاسفانه از چهار پنچ سال پیش به بعد با قرضاوی در مواجه هستیم زیرا قرضاوی قدیم یک عالم تقریبی شدید بود اما بنا به دلایلی نظرات این آدم به کلی تغییر کرد و با یک قرضاوی جدید مواجه شدیم و دلیل این ادعای خود را یکی آشنایی و ازدواج قرضاوی با خانمی به نام اسما بن قادر که به شدت ضد شیعه بوده و توانسته کم کم روی قرضاوی تاثیر گذار باشد دانست و علت دوم را شایعه شیعه شدن عبدالرحمن یوسف پسر قرضاوی و هجوم افراد فرصت طلب به وی ذکر کرد! ملک زاده خاطر نشان کرد که قرضاوی در 27 اسفند سال 89 بر علیه قیام مردم بحرین گفت: این حرکتها جنگی قبیله ای است که شیعیان راه انداخته اند و باید سرکوب شود اما با همه ی این تعریفات وی باز هم قرضاوی را بنا به دلایلی به عنوان بهترین گزینه برای رهبری مردم مصر دانست: 1: قرضاوی یک روحانی بلند پایه است 2: مصری الاصل است 3: در حکومت قبلی نقشی نداشته است. وی در ادامه افزود رایزنی های زیادی صورت گرفته بود که قرضاوی وارد مصر شود و اخوان المسلمین از مخالفین شدید آن بود.

در ادامه جلسه، به دلیل نزدیک شدن جلسه به لحظات اذان مغرب، استاد بحث خود را به شدت خلاصه کردند و در مورد لیبی تنها اشاره فرمودند که: آینده لیبی به نفع ما نیست و گروه «الجماعة المقاتله» متاسفانه یک گروه سلفی تکفیری و به شدت ضد شیعه هستند. وی در مورد بحرین هم اشاره کرد که مشکل اصلی بحرین با نخست وزیر این کشور است که چهل سال بر سر کار است و یک سوم دارایی های بحرین را از آن خود کرده و البته به شدت با شیعیان هم مخالف است. ایشان در ادامه تصریح کردند: چیزی که برای کشورهای خلیج خیلی مهم است این است که ماجرای بحرین به هر قیمتی و هر چه زودتر به پایان برسد، زیرا دیگر مقاومت حکومت آل خلیفه به پایان رسیده و بیشتر از این توان مقابله با معترضین را ندارد و رهبران معترضین هم که به این مسئله واقف هستند در تلاشند که حرکت ادامه پیدا کند. ملک زاده در آخر توصیه کرد که ما هم تا حد امکان از طریق رسانه ها مردم بحرین را به ادامه حرکت دعوت کنیم و در سایت ها و فضاهای مجازی بر روی مسئله قرآن سوزی و تخریب مساجد توسط آل سعود و آل خلیفه تاکید کنید و این قرآن سوزی را در کنار قرآن سوزی کشیش مسیحی قرار داده و بدین صورت سایر مسلمانان را علیه آنها تهییج کنیم.

از نظر استاد ملک زاده، سوریه کشوری بود که حرکتهای محدود و البته با حمایت غربی ها در آن صورت گرفت. ایشان که خود در دور اول درگیری ها در سوریه بوده اند افزودند: بسیاری از خبرگزاری های غربی از جمله بی بی سی عربی خیلی تبلیغات کردند که مردم را علیه حکومت سوریه به خیابان ها بیاورند اما مردم، به صحنه نیامدند. وی افزود البته حکومت سوریه هم یک حکومت پلیسی و پراختناق است که باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.




مطالب مرتبط

در چهارمین گردهمایی آموزشی امت واحده برگزار شد:

سخنرانی حجت الاسلام فرمانیان با موضوع جریان شناسی سلفی گری
در چهارمین گردهمایی آموزشی امت واحده برگزار شد:

سخنرانی حجت الاسلام فرمانیان با موضوع جریان شناسی سلفی گری

حجت الاسلام مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در چهارمین گردهمایی سالانه امت واحده به جریان شناسی سلفیت در کشورهای اسلامی در دوران معاصر پرداخت.

|

نظرات کاربران