اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب فلسطین در سخنانی که به مناسبت سالگرد تاسیس جنبش حماس ایراد میکرد از حرکت کاروان آسیایی شکست حصر غزه تقدیر کرد.
اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب فلسطین تاکید کرد که آشتی ملی در فلسطین یک گزینه راهبردی و ضرورتی ملی برای جنبش حماس است و این جنبش با هدف اصلاح انحرافی تاریخی شکل گرفت که سازمان آزادی بخش فلسطین با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی دچار آن شد.
اسماعیل هنیه این سخنان را در مراسم بیست و سومین سالگرد تاسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در میدان معروف "الکتیبه الخضراء" در مرکز شهر غزه بیان کرد. صدها هزار نفر از ساکنان نوار غزه در این مراسم عظیم شرکت کردند.
هنیه در سخنان خود با انتقاد از روند مذاکرات تشکیلات فتح با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که مواضع این تشکیلات دچار تنزلات سیاسی بزرگی شده است، و باید اعتبار از دست رفته آرمان ملی اسلامی و حقوق امت اسلام در فلسطین بازگردانده شود.
هنیه با بی اهمیت دانستن تهدیدات دشمن صهیونیستی مبنی بر به راه انداختن جنگ در منطقه، گفت: وی و حماس بیمی از این تهدیدات ندارند.
نخست وزیر فلسطین خاطر نشان ساخت:«ما جز از الله از کسی دیگر باکی نداریم، اما این تهدیدات را جدی می گیریم.»
وی افزود:«اشغالگران صهیونیست با محاصره تحمیلی بر نوار غزه ملت ما را به چالش می کشانند، و کاروان های شکستن حصر غزه از اهمیت باشکوهی در رسوا کردن اشغالگران و تقویت پایداری ملت فلسطین برخوردارند.»
هنیه ضمن تاکید بر مشروعیت مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست، به چالش فراروی این مردم در کرانه باختری اشاره کرد و گفت: ساکنان این منطقه از دو مشکل عمده رنج می برند که یکی اشغالگری صهیونیست ها و اقدامات آنها اعم از بازداشت و یهودی سازی قدس و حملات وحشیانه برای ارعاب مردم است، و در کنار این تجاوزات اشغالگران، ساکنان این منطقه از اقدامات و سرکوب به وسیله شبه نظامیان وابسته به محمود عباس و همکاری امنیتی آن ها با دشمن صهیونیستی و بازداشت های سیاسی و بازداشت زنان رنج می برند.
وی از گروه های فلسطینی خواست که برای یکپارچه کردن مساعی و تلاش ها برای مقابله با اشغالگران صهیونیست نقش آفرینی کنند، و بر این نکته تاکید کرد که اولویت حماس و حکومت وی در این برهه حمایت از حقوق و اصول آرمان ملی و لغو محاصره و بازگرداندن وحدت برای پاسداری از مقاومت و جهاد است.
هنیه با تاکید بر عدم چشم پوشی از اصول و قدس شریف و حق بازگشت آوارگان، به روح پرفتوح امام شهید احمد یاسین درود فرستاد، و گفت: ای شیخ یاسین! این صدها هزار نفر از فرزندان غزه و فرزندان ملت فلسطین ثمره فعالیت های شماست، فرزندانی که پرچم توحید را برافراشته اند و در راه شما حرکت می کنند و در راه خداوند می گویند که ما پرچم جهاد را به دست گرفته ایم تا مجد و عظمت را به دین اسلام بازگردانیم و آماده آیم تا خون ما در این راه ریخته شود.»
وی همچنین با درود به شیخ الاقصی "شیخ رائد صلاح" و محمد ابوطیر از نمایندگان پارلمان فلسطین به مناسبت آزادی آنها از زندان های رژیم صهیونیستی و محکوم کردن تبعید این نماینده پارلمان به کرانه باختری پس از آزادی، به فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی 1948 نیز درود و سلام فرستاد.
نخست وزیر فلسطین ضمن تاکید بر حمایت جنبش حماس و حکومت متبوع وی از نمایندگان قدس که در معرض تبعید از قدس قرار دارند، اعلام کرد که هرگز از حمایت خود از قدس و ساکنان آن دست بر نخواهیم داشت.
وی افزود:«تعدادی از مناسبت های ملت فلسطین در ماه دسامبر قرار دارد، در تاریخ 8/12/1987 انتفاضه سنگ معروف به انتفاضه اول شکل گرفت، و در تاریخ 14/12/1987 نیز اولین بیانیه حماس صادر شد و این جنبش اعلام موجودیت کرد و در تاریخ 7/12/1992 نیز رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در لبنان تبعید شدند و در 27/12/2008 جنگ فرقان روی داد و همچنین گروه های دیگری هم قبل از سه دهه در این ماه تاسیس شده اند.»
وی به نقطه مشترک این مناسبت ها اشاره کرد و گفت که اسلام آبستن این حوادث بزرگ است و سرمنشأ همه آنها عقیده و ایمان است و مسجد کانون اصلی این قیام هاست.
وی تصریح کرد:«طی این حوادث کارایی این دین بزرگ در ایجاد حوادث بزرگ را بازیافتیم و با آن تعامل کردیم، به عنوان مثال مسجد در انتفاضه سنگ نقش بزرگی داشت، و حماس از مسجد شکل گرفت و گردان های قسام و قیام براق نیز از مساجد شروع شدند و همین معانی و مفاهیم را داشتند، ما قومی بودیم که خداوند با اسلام ما را عزتمند کرد و اگر عزت را در غیر از خداوند بجوییم، خدا ما را خوار و ذلیل می کند.»
هنیه به نشانه های سیرقهقرایی اشغالگران صهیونیست و پیشرفت و حرکت رو به جلو ملت فلسطین در سرزمین خود اشاره کرد و افزود:«برخی می پنداشتند که اشغالگری با مرور زمان امتداد می یابد و سیر صعودی پیدا خواهد کرد، اما امروزه اشغالگران در حال پس رفت هستند و به زور مقاومت و پایداری از نوار غزه خارج شدند، با توسل به همین مقاومت و ایستادگی از بخش هایی از کرانه باختری نیز عقب نشینی کرد و تنها با بازی های سیاسی به این منطقه بازگشتند.»
وی تاکید کرد:«دشمن ما در حالت ضعف و سستی قرار دارد، و دیگر چیزی به نام اسرائیل بزرگ وجود ندارد، اشغالگری در حال پس رفت و قهقرایی است و ملت فلسطین در حال پیشرفت و حرکت به جلو است و امت اسلام نیز زنده و پویاست، اشغالگران آینده ای در فلسطین ندارند، منظورم از فلسطین تنها غزه و کرانه باختری و قدس نیست، بکله مقصودم فلسطین از دریای مدیترانه تا رود اردن و از راس الناقوره تا رفح است، سرزمینی که اشغالگران جایی در آن ندارند.»
هنیه افزود:«حماس که عموم مردم غزه را بسیج کرده است، و امت اسلام ناظر آن است، نیازی به معرفی ندارد، اما می گوییم که شکل گیری آن در این تاریخ درست همزمان با آغاز انتفاضه اول حامل پیام ها و عبرت ها و درس های مختلفی است، مبنی بر این که حماس امتداد بیداری اسلامی است که در حال بازیابی نقش تاریخی و تمدنی خود پس از سال های استعمار است.»
این رهبر حماس خاطر نشان ساخت:«حماس بخشی از امت اسلام است و ما اکنون شاهد بیداری این امت در گوشه و کنار دنیا هستیم، نشانه ها و علایم این بیداری هم در همه جا هویداست، و مقاومت حامی استراتژی امت است.»
وی با تمجید از مقاومت عراق گفت:«امروز بینش و آگاهی وسیعی نسبت به فریضه جهاد و مقاومت وجود دارد و خط مقاومت و جهاد راهی است که امت اسلام می تواند از طریق آن عظمت خود را بازیابد.»
هنیه تاکید کرد که شکل گیری حماس گامی در جهت اصلاح انحراف به وجود آمده در قضیه فلسطین در تاریخی است که سازمان آزادی بخش فلسطین "اسرائیل" را به رسمیت شناخت. حماس و بقیه گروه های آزادیبخش تاسیس شدند تا این انحراف تاریخی را اصلاح کنند، حماس در سالگرد تاسیس خود اعلام می دارد که پاسدار و امین حقوق و اصول ملت فلسطین و آرمان های اصولی امت اسلام باقی خواهد ماند.»
نخست وزیر فلسطین تصریح کرد:« کوچک و بزرگ بشنوند و پنج سال قبل گفتیم و اکنون نیز اعلام می کنیم که علی رغم دسیسه های جهانی، هرگز و هرگز و هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت.»
وی بیان کرد که جنبش حماس محنت ها و توطئه های بزرگی را پشت سر گذاشته است و برخی فکر می کردند که این جنبش ساقط خواهد شد و مسئولیت های خود را واگذار خواهد کرد و از عرصه سیاسی نیز عقب نشینی می کند و به اعتماد ملت فلسطین (به این جنبش که در انتخابات 2006 نمود یافت) پشت خواهد کرد و حکومت را در طبق اخلاص به کسانی که می خواهند ملت فلسطین را خالصانه به اشغالگران بفروشند، تقدیم می کند.
وی اضافه کرد:«حماس ساقط نشد و شکست نخورد و از عرصه سیاسی هم عقب نشینی نکرد، و امروز نیز در حال حرکت و پیشرفت برای تقویت پایداری و قدرت و وحدت فلسطینیان است.»
وی اعلام کرد:«این خیل عظیم بسیار باشکوه تر از سال گذشته و سال های قبل از آن است، امروز بیان می کنیم که این اقتدار از آن ملت فلسطین و امت اسلام است نه علیه این ملت و گروه های ملی و اسلامی، بلکه این قدرت و اقتدار آنهاست.»
وی افزود:«این مشارکت گسترده مردمی حامل پیامی نگران کننده برای اشغالگران است و به آنها اعلام می کنیم که محاصره تغییری در باورها و ایمان مردم ایجاد نمی کند و جنگ ها نیز آنها را به چشم پوشی از مقاومت و مردان مقاومت و مراکز مقاومت وا نمی دارد.»
اسماعیل هنیه در این خصوص تاکید کرد که خشونت امنیتی در کرانه باختری نیز ذره ای خلل در باورهای مردم به وجود نمی آورد، و اگر انتخاباتی با نظارت ملی و مردمی برگزار شود، حماس همچون در کرانه باختری و غزه بیشترین آراء را حتی نسبت به گذشته کسب خواهد کرد.
وی با اشاره به مستقل بودن جنبش حماس در اتخاذ تصمیمات خود، گف:«روابط متعدد و گسترده ای داریم و حماس جنبشی باز است و آغوش آن به روی همه باز است، اما این به معنای مداخله در تصمیمات آن نیست، همچنانکه برخی مدعی اند که حماس به خاطر مخالفت ایران یا سوریه یا ترکیه یا هر چیز دیگری با امضای طرح مصر برای آشتی ملی مخالفت کرده است، و یا این که حماس خواستار آشتی ملی در فلسطین نیست، چون وابسته به یک سری تصمیمات منطقه ای است.»
وی تاکید کرد:«حماس با همه روابط دارد، و به ادامه این روابط هم اهمیت قائل است، و افتخار می کند، اما تصمیمات خود را مستقلانه می گیرد، آشکارا باید گفت که تصمیمات غیر مستقلانه و وابسته را کسانی می گیرند که منتظر چراغ سبز یا قرمز از آمریکا برای برقراری یا عدم برقراری آشتی ملی هستند، ای برادران عزیز، تنها مصلحت و منفعت فلسطینی و ملت فلسطین در تصمیمات حکومت غزه و مقاومت آن دخیل است.»
وی با تاکید مجدد بر استقلال حماس و شفافیت سیاست ها و برنامه های آن به توانایی این جنبش در جمع میان اصول و متغیرات (ثابت و متغیر) اشاره کرد.
وی تصریح کرد: اصولی وجود دارند که نباید خدشه ای به آن ها وارد شود، و از سوی دیگر، یک مدیریت سیاسی نیز وجود دارد، این چیز جدیدی نیست، چون امام بنیانگذار (شیخ احمد یاسین) و همرزمانش می گفتند ما آن مقدار از سرزمین را که ممکن است، آزاد می کنیم، سپس آتش بس برقرار می کنیم، این یک نوع سیاست برای جمع میان اصول و متغیرات است، و به معنای چشم پوشی از مبانی و اصول نیست، وقتی ما این مساله را مطرح می کنیم منوط به دو شرط است: اولی عدم به رسمیت شناختن اسرائیل و دوم: چشم پوشی نکردن از یک وجب از خاک سرزمین تاریخی فلسطین
هنیه سخنان خود را اینگونه به پایان برد:«به عهد و پیمان خود برای پاسداری از آرمان های ملی، وحدت، ملت خود و سیاست باز با جهان پایبندیم، تا زمانی که درختان تنومند زیتون در فلسطین پابرجا هستند.»