در حال بارگذاری ...

در تاریخ 22 دسامبر ، کمیته حقیقت یاب سازمان ملل گزارش خود را در رابطه با ناوگان صلح دوستانه امدادی ترکیه ای که توسط اسراییل در 31 ماه می در مسیر غزه مورد حمله واقع شده بود را منتشر کرد.این گزارش تایید کرد که اسراییلی ها فعالان صلح طلب ترکیه ای از جمله شهروند 19 ساله آمریکایی ،فرقان دوگان  را روی عرشه ماوی مارماره (کشتی مرمره آبی) اعدام نموده اند.اگرچه او اولین شهروند آمریکایی کشته شده به دست صهیونیست ها نیست (کشتار 34 ملوان نیروی دریایی آمریکا در عرشه یو اس اس لیبرتی در 8 ژوئن سال 1967 در دریای مدیترانه   ، و به دنبال آن کشته شدن راشل کوریه با بلدوزر در غزه در ماه مارس2003) این موضوع سطح جدیدی را در تروریسم دولتی اسراییل مشخص نموده است.کوریه در حالیکه سعی می کرد از تخریب یک خانه فلسطینی جلوگیری کند توسط یک بلدوزر با هدف قتل زیر گرفته شد. شاید بپرسید چند نفر شهروند آمریکایی توسط اسراییل باید کشته شوند تا اینکه دولت آمریکا بر ضد این موجودیت غیرقانونی که با حمایت های آمریکا باقی مانده است اقدامی اتخاذ کند. کشورهای دیگر بدون هیچ دلیل و توضیحی مورد حمله واقع شده ،بمباران و تخریب شده اند ،ولی وجود صهیونیستی به نظر می رسد نمی تواند مرتکب خطا شود.
بلافاصله پس از حمله مرگ بار اسراییل به ناوگان امدادی ترکیه ای در نزدیکی غزه و درآب های بین المللی در 31 ماه می که 9 فعال صلح طلب را به کام مرگ کشید ، یک حرکت عظیم ضد خبری برای پوشاندن جنایت اسراییل به راه افتاد.این فقط شامل اتهام های سران اسراییل (نظامی و مدنی) که ادعا می کردند نیروهای آنها مورد حمله واقع شده اند و تروریست ها در کشتی ها حضور داشته اند نبود،بلکه این شایعات را دولت های غربی و کارگزاران رسانه ای شان به منظور حمایت از دولت صهیونیستی در مقابل انتقادهای بین المللی پخش میکردند.دولت های غربی آماده اند تا کوچکترین تخلف های دولت های غیر دوست را به سرعت تقبیح کنند ولی [در اینمورد] حتی حاضر به حمایت از تحقیقات مستقل بین المللی نبودند. حتی شورای امنیت سازمان ملل اجازه نیافت دراینباره به بحث بپردازد.

تنها یک ماموریت حقیقت یاب برای تهیه گزارش از کشتار اسراییل فرستاده شد.
   گزارش ماموریت حقیقت یاب دفتر کمیته ارشد حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)  درمورد حمله اسراییل به ناوگان غزه برای اولین بار با قاطعیت تمام نشان می دهد که شهروند آمریکایی فرقان دوگان و پنج نفر از شهروندان ترکیه ای به روش اعدام (از فاصله نزدیک) توسط کماندوهای اسراییلی به قتل رسیده اند. درمیان آنها ابراهیم بیلگن 60 ساله به چشم می خورد که یک شهروند ترکیه ای است. متخصصان جنایی معتقد هستند که بیلگن ابتدا از داخل هلی کوپتر در بالای ماوی مارمارا هدف قرار گرفته و سپس درحالیکه به طور جدی مصدوم بوده از کنار سر هدف قرار گرفته است.ماموریت حقیقت یاب شواهدی قانونی یافت که بعد از شلیک اولیه به سینه بیلگن از بالا ، او از ناحیه سر بوسیله "باتوم های گلوله ای نرم(soft baton rounds)"(!) و آنقدر از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته که کل پوشش غلاف مانند و گلوله داخل آن (در اسراییل پلاستیکی با هسته سنگین فلزی  ساخته میشود تا مرگ آور باشد م.) از جمجمه عبور کرده و از طرف بالا[ی سر] در داخل سینه جای گرفته. گزارش سازمان ملل توضیح داده "باتوم های گلوله ای نرم(soft baton rounds)"(!) برای مقاصد غیر مرگبار و از فاصله زیاد استفاده می شوند وفقط باید شکم  را با آنها هدف قرار داد ولی هنگامیکه سر مورد هدف قرار گیرد مخصوصا از فاصله نزدیک مرگ آور خواهند بود.  

   بنابر گزارش، دوگان روی عرشه  درحال فیلمبرداری با یک دوربین ویدئویی کوچک  بود که از ناحیه سر دوبار، یک بار از ناحیه پشت ، پای چپ و پنجه پا هدف قرار گرفت وهنگامیکه روی زمین افتاده بود ازناحیه صورت در فاصله کاملا نزدیک (رودررو) هدف شلیک قرار گرفته. بسیار جالب است که افشاگری ها و نتیجه گیری گزارش در رسانه های ترکیه به طور گسترده بازتاب یافت ولی در خروجی هیچیک از رسانه های ایالات متحده اصلا اسمی از آن برده نشد. تعجب آور است که برای حفاظت از جنایات دولتی اسراییل اینهمه نگرانی وجود دارد درحالیکه دروغ های بافته شده عمدی علیه دیگران از جمله جمهوری اسلامی ایران موجودند ، حتی وقتیکه تقصیر هیچ گناهی متوجه آن نیست. [مثل] مورد زنی که به اتهام قتل مورد توجه قرار گرفته و حتی یک زن سوئدی تصویری را جعل کرده که نشان دهد او شلاق خورده و شکنجه شده، اتهاماتی که او در انظار عمومی تکذیب کرده و هیچ نشانه ای از  فشار روحی یا آسیب جسمی در او مشاهده نشده.

 

   فرقان دوگان ، شهروند 19 ساله آمریکایی که از تبار ترکیه ای بوده ،هنگامیکه توسط کماندوهای اسراییلی به قتل رسیده  سرنشین کشتی ماوی مارماره (مرمره آبی) بوده است. گزارش سازمان ملل می گوید که دوگان برای مدتی روی عرشه کشتی در حالت هوشیار یا نیمه هوشیار افتاده بوده است درست قبل از اینکه از ناحیه صورت هدف قرار گیرد.  ادله قانونی که این حقیقت رو اثبات میکند "اثر سوختگی اطراف زخم در صورت او است" ، که خاطر نشان می کند شلیک از فاصله رودررو صورت گرفته است. بنابر شواهد دادگاهی و  اسلحه های گرم ، "هیئت حقیقت یاب سازمان ملل نتیجه گرفت که قتل دوگان و پنج تن از شهروندان ترکیه ای توسط کماندوهای اسراییل در 31 ماه می روی [عرشه] ماوی مارماره ماهیت فراقانونی ، دلبخواهی و اعدام بی درنگ داشته است." گزارش شرح می دهد که شواهد دادگاهی موجود نشان می دهد که "خط سیر جراحت، از پایین تا بالا، همراه با ساییدگی مهم شانه چپ" که محل خروج گلوله است ، با قرار داشتن به پشت روی زمین هنگام شلیک گلوله همخوانی دارد. 

 

   دولت ترکیه گزارش کالبد شکافی فرقان دوگان را جولای گذشته به سفارت آمریکا در آنکارا تحویل داد با این امید که دولت آمریکا اقدامی متناسب با مصالح شهروندان خودش در پیش گیرد.سفارت آمریکا گزارش را به وزارت امور خارجه در واشنگتن ارجاع داد که آنهم به وزارت دادگستری ارسال کرد.بنابر گفته یک منبع دولتی آمریکا ، مقصود از کسب گزارش از ترکیه مشخص کردن این موضوع بوده که آیا تحقیق درباره قتل توسط وزارت دادگستری(DOJ) لازم هست یا نه.

   گزارش سازمان ملل تایید کرده است که از ابتدای عملیات ، مسافران از هلیکوپترهایی که بر فراز ماوی مارماره پرواز می کرده اند هدف قرار گرفته اند تا کماندوها روی عرشه پیاده شوند.بر خلاف ادعای اسراییلی ها که می گوید یک یا چند سرباز اسراییلی توسط اسلحه های گرم زخمی شده اند ، گزارش می گوید که هیچ شواهد پزشکی از جراحت در اثر سلاح گرم در سربازان اسراییلی یافت نشده است.گزارش OHCHR(ماموریت حقیقت یاب دفتر کمیته ارشد حقوق بشر سازمان ملل)   تایید میکند که مسافران ماوی مارماره ده کماندوی اسراییلی را با خشونت تحت اختیار درآوردند ، سلاح هایشان را از آنها گرفتند و به دریا ریختند، به استثنای یک اسلحه که به عنوان مدرک پنهان شد. سربازان اسراییلی موقتا جدا نگهداری شدند و جراحات عده ای از آنها قبل از آزاد شدن توسط مدافعان مورد مداوا قرار گرفت.

  به دور از هرگونه مواخذه موجودیت اسراییلی به دلیل تخطی آشکارش از قانون بین المللی در دریاهای آزاد و به خاطر دست داشتنش در قتل عمد درکمال خونسردی ، بعضی مقامات آمریکایی از ترکیه می خواهند تا انتقاد خود را از اسراییل کم کند و روابطش را با اسراییل اصلاح کند . آیا کاری هست که وجود غیر قانونی صهیونیستی انجام دهد و توجه واشنگتن را باعث شود؟
ترجمه: لیدا ماموریان




نظرات کاربران