در حال بارگذاری ...

صالح کاهانی مسئول کاروان ایران سرزمین برادری استان گلستان و عضو مجمع وفاق اسلامی صبح امروز در جمع نخبگان و فرهیختگان طلاب شیعه و سنی شرق گلستان در دانشگاه گنبدکاووس اظهار داشت: برای نخستین بار کاروان ایران سرزمین برادری در سال 93 به استان گلستان و برخی استان‌های کشور سفر کرد.

صالح کاهانی مسئول کاروان ایران سرزمین برادری استان گلستان و عضو مجمع وفاق اسلامی صبح امروز در جمع نخبگان و فرهیختگان طلاب شیعه و سنی شرق گلستان در دانشگاه گنبدکاووس اظهار داشت: برای نخستین بار کاروان ایران سرزمین برادری در سال 93 به استان گلستان و برخی استان‌های کشور سفر کرد.

وی افزود: هدف ما این است تا ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و نقاط مغفول در وحدت و تقریب مذاهب بیشتر توجه شود و به جز مراسمات رسمی توسط جریان خودجوش مردمی وحدت و وفاق تقویت شود.

مسئول کاروان ایران سرزمین برادری استان گلستان تصریح کرد: خوشبختانه اقشار مختلف مردمی از این کاروان حمایت و استقبال کردند.

کاهانی افزود: کاروان "ایران، سرزمین برادری 2" به دنبال تعامل و گفت‌وگوی بدنه نخبگانی جامعه ایرانی و توسعه ارتباطات بدنه‌های معتدل شیعه و سنی است.

وی اظهار داشت: این ارتباطات میان فرهنگی بدون شک بهترین راهبرد برای مقابله با فتنه‌انگیزی افراطیون طرفین و بالا بردن سطح انسجام اجتماعی است.

حسین گلچین رئیس دانشگاه گنبدکاووس هم در این مراسم اظهار داشت: شهرستان گنبدکاووس با بیش از 15 اقوام و قومیت‌های مختلف در کنار هم با همدلی و وحدت زندگی می‌کنند.

وی افزود: این شهرستان و منطقه بهترین، آرام‌ترین و زیباترین نماد وحدت، همدلی و صمیمیت است.

رئیس دانشگاه گنبدکاووس تصریح کرد: در این دانشگاه 3 هزار و 500 دانشجو از اقصی نقاط کشور و همکاران با ترکیب قومیتی متفارت در کمال همدلی با هم کار و تحصیل می‌کنند و شهرستان الگوی همدلی و وحدت است.

گلچین ادامه داد: امیدواریم این سفر سبب ارتقاء همدلی و وحدت و هم‌افزایی ملی و توانمندی اجتماعی شود.

حجت‌الاسلام احمد نجمی از فعالان فرهنگی هم در مراسم اظهار داشت: در اوایل انقلاب و زمان جنگ عواملی سبب شد تا بین شمال و جنوب کشور اختلاف جدی به وجود آید که با موضوع دموکرات و کومله در زمان جنگ این اختلاف پررنگ‌‎تر شد.

وی تصریح کرد: مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این استان وجود دارد که با دقت و توجه فرهیختگان این استان قابل حل است.

نجمی ادامه داد: شما می‌توانید به بهانه گفتگوی مذهبی با دیگر استان‌ها مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در کنار آن حل کنید.

وی اظهار داشت: این نشست‌ها از لحاظ افکار عمومی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و سبب تعامل بین هم خواهد بود.

حجت‌الاسلام مهدی مسائلی پژوهشگر علوم دینی هم در این نشست اظهار داشت: برای رسیدن به وحدت باید اشتراکات خود را افزایش دهیم.

مسائلی افزود: ایران و اسلام قوی سبب افزایش وحدت و شکل‌گیری بهتر وحدت می‌شود.

وی تصریح کرد: در بیان شیعه و سنی باید روی اسلام تاکید کرد و ما می‌توانیم از کشورهای دیگر روحانی و افراد نخبه را به ایران آورده و به آنان آموزش دهیم تا روحیه  اعتدال را ترویج کنیم و وحدت را از ایران به جهان صادر کنیم.

‌مسائلی اظهار داشت: باید آن‌قدر اسلام را برجسته کنیم تا اختلافات سبب از هم گسیختگی نشود.

ناهید تجار عضو سابق شورای شهر گنبدکاووس و فعال فرهنگی ترکمن هم در این نشست اظهار داشت: برای رسیدن به اشتراکات باید آنها را تقویت کنیم و با وجود قومیت‌های مختلف مسلمان بودن برای ایجاد وفاق کفایت می‌کند.

وی افزود: دین، فرهنگ، زبان و هنر 4 رکن هر تمدن است که خوشبختانه ترکمن همه این ارکان را دارد.

تجار تصریح کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی عامل بسیار مهم در ریشه‌کن شدن تمدن قومیت‌هاست و این عامل تاثیرگذار در کاهش وحدت شده است.




مطالب مرتبط

در کاروان «سرزمین برادری» چه گذشت؟

در کاروان «سرزمین برادری» چه گذشت؟

کاروان «سرزمین برادری» به سه استان سنی نشین کشور سفر کرد, گلستان، کردستان و سیستان و بلوچستان. «سرزمین برادری» رفت برای تغییر ذهنیت های نادرست، شناخت بی واسطه اهل سنت و تعامل صادقانه با مردمان آن دیار. کاروانی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه، نخبگان فرهنگی، هنرمندان، ...

|

کاروان های«ایران سرزمین برادری» بار دیگر عازم مناطق سُنّی نشین می شوند

کاروان های«ایران سرزمین برادری» بار دیگر عازم مناطق سُنّی نشین می شوند

کاروان های ایران سرزمین برادری ساعت 20 چهارشنبه(18 اسفند) در راستای افزایش همبستگی و وحدت میان اقوام و مذاهب کشور سفر دو روزه خود را از تهران به استان های گلستان، کردستان و خراسان شمالی آغاز می کنند.

|

نظرات کاربران